Auping is naar eigen zeggen koploper als het gaat om toekomstbestendig ondernemerschap. De fabrikant onderkent de maatschappelijke rol die zij als organisatie heeft en wil daar in de toekomst nog nadrukkelijker invulling aan geven. Daarbij is Auping bereid haar zijn uit te steken, risico te nemen en zichzelf uit te dagen. Morten Lund Petersen, van de afdeling Innovation & Sustainability bij Auping: “Het behalen van de B Corp-status was een stevige exercitie waarmee we maanden intensief bezig zijn geweest. Het is niet zomaar een certificaat, de lat ligt hoog. Het was ook een bijzonder inspirerend traject en een goed moment om onszelf een spiegel voor te houden. Op welke onderdelen doen wij het goed en waar kan het beter?”
Ruim 3.300 Certified B Corporations
Met de status van B Corp laat een onderneming zien commerciële, sociale en duurzame doeleinden succesvol te kunnen combineren. De pay-off van B Corp is dan ook using business as a force for good. Wereldwijd zijn er ruim 3.300 Certified B Corporations in meer dan zeventig landen en 150 industrieën. Organisaties als Tony Chocolonely, Dopper, MUD Jeans, Seepje, Ben & Jerry’s, Patagonia, Fairphone, Innocent Drinks en de Triodos Bank behoren tot de gecertificeerde bedrijven. Om B Corp te kunnen worden, doorlopen bedrijven een zeer strenge assessment. Bedrijven met een B Corp-certificaat moeten bij elke beslissing rekening houden met de impact ervan op hun werknemers, klanten, leveranciers, de samenleving en het milieu.