BNS Crisp viert tienjarig jubileum

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
BNS Crisp, de Beroepsvereniging voor Nederlandse Stylisten, vierde in november haar tienjarig bestaan. Interessante sprekers, maar vooral ook veel mogelijkheden tot netwerken en ‘me-time’ kenmerkten deze feestelijke dag.

Locatie voor de feestdag is Kanaal 30, een creatieve broedplaats in Utrecht die past bij het vak van stylist. Eén van de aanwezige stylisten is Ellen Dekker. “Ik heb al zeventien jaar een interieuradviesbureau en heb de oprichting van Crisp van het begin af aan gevolgd. Op evenementen als dit ontmoet ik mijn collega’s, die ik misschien alleen via social media ken.” Van deze dag verwacht zij vooral inspiratie en nieuwe lezingen. Voor Dekker is de samenwerking met lokale leveranciers erg belangrijk.
Nieuw in het stylistenvak is Anouk Jansen. Zij studeerde in 2019 af als interieuradviseur aan het Nova College. In het pittoreske Schagen heeft zij haar eigen woonwinkel Sisällä Interieur & Gifts. “Na mijn studie ging ik echt aan de slag als stylist en met mijn winkeltje. Ik merk dat het behoorlijk aanpoten is, bijvoorbeeld om naamsbekendheid op te bouwen.”

Het plaatje laten kloppen met BNS Crisp

Als het programma begint, neemt voorzitter Carin Frijters het woord: “Er gebeurt momenteel nogal wat in de wereld, daarom is het prettig dat een beroepsvereniging een veilige haven biedt. Een plek waar de stylist de juiste informatie en inspiratie kan vinden. Vandaag gaat het echt even om de stylist zelf.”
Na haar openingswoord stelt Frijters de Mystery Guest voor: haarstylist Floor Kleyne. Zij voorziet vele bekende Nederlanders van de mooiste kapsels en haar verhaal blijkt erg goed aan te sluiten bij de belevingswereld van stylisten. “We zijn allemaal bezig met het plaatje bij een ander, dat je wilt laten kloppen”, aldus Kleyne. “Onderzoek wijst uit dat het haar een van de eerste dingen is die je aan iemand ziet, dat is dus echt belangrijk.” In haar lezing stimuleert ze stylisten om vooral zichzelf te zijn. “Probeer vooral uniek te zijn, want er lijken al veel te veel mensen op elkaar… Trends zijn cadeautjes, die je als stylist kunt uitpakken. Zij bieden hapklare stukjes die je kunt gebruiken.” Trends veranderen volgens Kleyne steeds meer in signature looks en hypes duren korter en zijn opvallender. Daarom werkt zij met archetypen (Jung) om te kunnen bepalen welk kapsel bij iemand past. Het blijft niet bij een lezing, want Kleyne heeft twee collega’s meegenomen. Gedrieën zorgen zij voor ‘me-time’ voor de aanwezige stylisten. Ze kunnen bij hen aanschuiven om haaradvies te krijgen en soms zelfs ter plekke geknipt te worden. Ook make-upstylisten zijn aanwezig om de aanwezigen van advies te voorzien.

Lees het volledige artikel in Mobilia 1-2020.