Gelukkig grijs

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Nederland vergrijst. In Nederland wonen circa 3,2 miljoen 65-plussers. Een belangrijke doelgroep, zeker ook voor de interieurbranche. Waar heeft deze doelgroep behoefte aan en welke producten sluiten hierop aan? Enkele bedrijven delen hun visie op dit veelzijdige thema.

Eerst even de feiten. Het aantal 65-plussers was in 1900 nog slechts 0,3 miljoen, maar is inmiddels vertienvoudigd tot 3,2 miljoen in 2018. Daarmee nam het aandeel 65-plussers in de totale bevolking toe van 6 procent naar 18 procent. Binnen deze groep neemt ook het aantal 80-plussers toe. Op 1 januari 2018 was 24 procent van de 65-plussers ouder dan 80 jaar: ruim 779.000 mensen, zo’n 4,5 procent van de bevolking. Nog een feit: ouderen blijven veel langer zelfstandig wonen. In 2018 woonde ruim negen op de tien ouderen nog in hun eigen huis. Mobilia zocht uit wat interieurbedrijven kunnen doen om dit thuiswonen zo comfortabel mogelijk te maken en te houden. Ook de projectmatige inrichting van zorginstellingen is een belangrijke groeimarkt.

Marmoleum voor t(e)huis

In zorginstellingen, zoals tehuizen en aanleunwoningen, is vaak linoleum op de vloer te vinden. Forbo brengt dit op de markt onder de naam Marmoleum. Deze vloeren worden gemaakt van 97 procent natuurlijke materialen; 72 procent daarvan is snel herwinbaar en 43 procent is gerecyclede content. Marmoleum heeft voor de zorgsector het voordeel dat het van nature (door de lijnolie) bacteriostatisch is. Dat betekent dat bacteriën er geen kans op maken. Daarnaast is Marmoleum sterk – het gaat zo dertig jaar mee – en is de vloer heel makkelijk in schoonmaak en onderhoud. Toch is Marmoleum niet alleen geschikt voor in de zorg. Forbo Flooring doet juist zijn best om het imago van de vloerensoort op te frissen. Met Marmoleum Modular biedt Forbo tegels en planken met de looks van hout, beton, steen en marmer. Reliëfontwerpen veranderen met elke kijkhoek. Maar ook andere Marmoleum-collecties worden volgens Forbo steeds meer gebruikt in de woonkamer. Onder designers en architecten is een Marmoleum-vloer populair vanwege zijn duurzaamheid en het feit dat het materiaal CO2-neutraal is. Forbo is bezig om Marmoleum volledig circulair te maken.

Pvc met extra’s

Gemak staat voorop, bij de vloer voor de oudere doelgroep. Lvt/pvc-vloeren zijn daarom juist ook hier erg populair. De Plinten en Profielen Centrale is sinds kort leverancier van de Sense-pvc-vloeren. Sense-vertegenwoordiger Sebastiaan Hermsen: “Sense-pvc-vloeren zijn hoogwaardige en comfortabele vloeren, met de uitstraling van echt hout of natuursteen. Betrouwbaar, geluiddempend, watervast, duurzaam, milieuvriendelijk en onderhoudsarm. Alle vloeren zijn afgewerkt met een pur-coating die zorgt voor een antislipwaarde van r10, waardoor ze uitermate geschikt zijn voor op trappen en natte ruimtes; zowel voor thuis als in verzorgingstehuizen, scholen en ziekenhuizen. Deze coating is ook anti-allergisch en anti-bacterieel.”
De Sense-vloeren zijn er in twee varianten: de dryback-vloeren en de SPC rigid-vloeren; allebei in tal van formaten (planken en tegels) en decors. Ook qua legwijzen is er heel veel mogelijk. De SPC rigid-vloeren bieden 10 dB geluidsreductie zónder extra ondervloer. Hermsen: “Dat betekent dat deze vloeren ook als geluidsreducerende oplossing verkocht kunnen worden in appartementen. Bovendien zijn de vloeren bijzonder geschikt voor vloerverwarming. Sense-SPC-vloeren bevatten geen weekmakers, zijn 100 procent watervast, hygiënisch en onderhoudsvriendelijk (met dezelfde pur-coating als de dryback-vloer).

Flexibel rigid core

Ouderen verhuizen vaak naar een kleinere woning of appartement. Het kan dan erg prettig zijn als de vloer makkelijk te verwijderen is en eventueel zelfs opnieuw gelegd kan worden. In dat opzicht is een klikvloer ideaal. De gevoeligheid van pvc voor warmte-invloeden gaven klik-pvc lange tijd een slechte naam. De nieuwe rigid core-vloeren bieden een ideaal alternatief, met alle voordelen van pvc en een sterke rug, waardoor zij makkelijk te klikken zijn. Philiep Caryn van Caryn Communication, zegt dat Coretec-vloeren bij uitstek geschikt zijn voor een oudere doelgroep. “Consumenten van 45+ die hun huis of appartement gaan renoveren of vernieuwen, willen kwaliteit. Deze mensen hebben meestal al eens gebouwd of gerenoveerd en weten dat voor een bepaalde kwaliteit een bepaalde prijs geldt. Vaak zijn de kinderen al het huis uit en willen ze hun woning nog één keer aanpassen aan de toekomstige noden. En huisdieren zijn bij een Coretec-vloer geen enkel probleem.”

Lees het volledige artikel in Mobilia 6-2019.