Dadawood: online houten vloeren bestellen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De nieuwe internet-startup Dadawood schudt de vloerenbranche flink op. Het bedrijf maakt het mogelijk om online houten vloeren te bestellen. Daarnaast kan de consument via het Leggersplatform een eigen vloerenlegger kiezen.

Geen winkels, geen tussenpersonen en geen magazijnen. Dat is kort samengevat het idee van Dadawood. In plaats daarvan vindt de consument op de website een designstudio. Hiermee kan hij een houten vloer samenstellen, bekijken en bestellen. Christina Smits is de mede-oprichtster van Dadawood. Zij bestuurt het bedrijf samen met haar vader, die al lange tijd actief is in de parketbranche. Hij verkoopt met zijn bedrijf zeer luxe houten vloeren op maat. Vanuit de fabriek in Limburg, waar deze vloeren gemaakt worden, wordt nu ook de standaardcollectie van Dadawood geleverd. Dit zijn eikenhouten duoplankvloeren, in twaalf verschillende finishes. Alleen de vloeren die zijn besteld, worden in de fabriek ook echt gemaakt. Dat is kostenbesparend, voor Dadawood én voor de consument.

Duidelijkheid van Dadawood

Volgens Christina Smits wordt het aanschaffen van een houten vloer ervaren als een zeer tijdrovende bezigheid, iets dat niet meer past in het drukke bestaan van de moderne consument. “Na talloze bezoeken aan diverse vloerenzaken, ziet de consument vaak door de bomen het bos niet meer. Waarom is de ene houten vloer per vierkante meter goedkoper dan de andere? Wat bepaalt de prijs van de ene aanbieder? Bij het kiezen van de juiste houten vloer horen zoveel keuzes; en tal van mogelijkheden wat betreft houtsoorten, sorteringen, afwerkingen, patronen, diktes en afmetingen.”

Eigen vloer ontwerpen

Dadawood wil hiervoor een alternatief bieden. De website bevat 360 vloerencombinaties, die in een paar klikken te bekijken zijn. Smits: “Een houten vloer uitzoeken wordt in plaats van een energieslurpend struikelblok, een belevenis, waarin je alleen nog hoeft te bepalen welk legpatroon en kleurpatina jou het meest aanspreekt.” Allereerst kies de klant voor een woonstijl die hem aanspreekt, daarna kan hij de kleur en het legpatroon kiezen. “We hechten bijzonder veel waarde aan betrouwbaarheid en transparantie”, zegt Smits. “Zo laten we gelijk zien wat andere keuzes betekenen voor de prijs, zonder verborgen kosten. Je opdracht, facturen, garanties en belangrijke documenten blijven altijd online oproepbaar. De aanschaf verloopt snel en heel gemakkelijk via onze website.”

Ook showroom

Toch weet Dadawood dat veel mensen hun vloer eerst graag willen zien en voelen. Op een computerscherm zien kleuren er immers anders uit dan in het echt. Daarom levert het bedrijf stalen van 20 bij 30 centimeter. Dadawood heeft ook een showroom, op de Cruquiusweg in Amsterdam. Hier kunnen klanten alle vloeren op afspraak komen bekijken. “Wij bieden een omnichannel-ervaring, waarbij online en offline op elkaar afgestemd zijn.”

Leggen in eigen hand

Hoe de klant de Dadawood-vloer laat leggen, is helemaal zijn eigen keuze. Hij kan dit zelf doen, of via het Leggersplatform van het bedrijf een vloerenlegger zoeken. Smits: “Wij hebben een database samengesteld met vloerenleggers, waarvan een deel afkomstig is uit het netwerk van mijn vader. Van hieruit zijn wij via via op zoek gegaan naar nieuwe vakmensen. Met hen voeren wij altijd eerst een gesprek en bekijken referenties, voordat zij aan onze database worden toegevoegd.” In feite ontstaat door deze werkwijze een soort Uber, maar dan voor parketleggers. De database staat open voor iedereen die aantoonbaar talent heeft voor het leggen van houten vloeren. “Wij berekenen de klant bewust geen totaalprijs, hij betaalt alleen voor de vloer. De kosten voor het leggen van de vloer worden door de vakmensen zelf bepaald, dat is eerlijk en duidelijk voor alle partijen.”
Gaat Dadawood met zijn omni-channel aanpak omzet afsnoepen van de parketspeciaalzaak? Tijd zal het leren. De reacties op de VT wonen & design beurs waren volgens Smits in ieder geval goed. “Wij besloten vrij last-minute om op de beurs te gaan staan. Hier hebben we vooral de mogelijkheden genomen om onze website te laten zien. Veel mensen hebben hun eigen vloer bij ons ontworpen en we zijn hier erg positief ontvangen.”