Online zoekgedrag naar vloerbedekking sterk toegenomen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Marktdata.nl heeft een analyse uitgevoerd van de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot vloerbedekking. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de nu verschenen Vloerbedekking Trendmonitor 2020. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat het zoekvolume in de eerste helft van 2020 met 67 procent is gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Tussen de verschillende soorten vloerbedekking bestaan flinke verschillen in de ontwikkeling van het online zoekvolume. Zo laten vloerkleden, pvc-vloeren en tegelvloeren een zeer sterke groei van het zoekvolume zien. De groei van het zoekvolume van parket en laminaat lopen dit jaar achter op het gemiddelde groeipercentage van alle varianten.

Populariteit van materialen vloerbedekking

Het onderzoeksrapport geeft ook een inkijk in de populariteit van materialen van vloerbedekking. Dit jaar ziet Marktdata.nl een sterke relatieve groei van belangstelling in riet, terrazzo, jute, marmer, keramisch en pvc. Omgekeerd zijn er ook materiaalsoorten met een dalende relatieve populariteit, waar onder parket en laminaat.

Kleuren

Was de kleur okergeel in de periode 2017-2019 nog de meest trending kleur qua groei in het zoekvolume, is dat nu anders. Okergeel kent dit jaar een relatieve daling van het zoekvolume van 29 procent. Kleuren met een bovengemiddelde groei in populariteit zijn beige, crème, oranje, taupe, zwart, bruin en groen.

Merken en winkelformules

Naar welke merken en winkelformules wordt er het meest gezocht als men zich online oriënteert op vloerbedekking? Ook dat is in kaart gebracht. Op totaalniveau, dus voor alle soorten vloerbedekking, staat Ikea alle jaren op de eerste plaats van de ranglijst. Opvallend is het grote aantal bouwmarktformules dat in de top-10 staat. Zowel Gamma, Praxis, Karwei als Hornbach staan in de top tien van meest gezochte merken en winkelformules.

De website van Vakblad Mobilia biedt actualiteit voor professionals uit de ontwerp- en interieurbranche en richt zich daarbij hoofdzakelijk op de productgroepen vloeren en interieurtextiel.