Special gietvloeren: unieke, naadloze designvloeren

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
In nummer 5-2019 van vakblad Mobilia kwam de gietvloer al even aan bod. Dat stuk waarin de mythes over die vloersoort werden ontkracht. Mobilia duikt nu verder in dit speciale type vloer. Wat speelt er in de markt en wat zijn de nieuwigheden? Dat vroegen we aan een paar bedrijven die actief zijn in de sector van de cementgebonden gietvloer en epoxyvloeren.

Senso

“Bij Senso geloven we in producten die mensen in staat stellen om een gezamenlijk interieur te creëren”, vertelt David Bols van Senso. “Onze vloeren – en wanden – kunnen in iedere ruimte gebruikt worden. We willen architecten, ontwerpers en andere opdrachtgevers helpen om inspirerende plekken te maken.”
Senso is opgericht in 2004. “Toen we dit bedrijf begonnen, wisten we dat we iets anders moesten doen. Echte innovatie brengen. Na enige tijd vonden we een natuurlijk initiatief voor een product dat sinds de jaren zestig gebaseerd was op ruwe olie. Dat stelde ons in staat om producten te ontwikkelen die gebaseerd zijn op natuurlijke en hernieuwbare bronnen en die ook nog eens comfortabel en veilig zijn.”
Bols vervolgt: “Ik zie onze vloer- en wandbekleding graag als de huid van een ruimte. Een naadloos canvas, waarop je je eigen persoonlijke interieur creëert. Eén van de grote voordelen is, dat het in iedere kleur verkrijgbaar is. Een ander kenmerk is de mogelijkheid om design te creëren. Dat is de reden waarom veel ontwerpers er verliefd op zijn geworden. Zoals Marcel Wanders, met wie we de collectie Impressions maakten.”
“Terugkijkend waren de eerste dagen van het bedrijf uitdagend, maar ook zo leuk. Ons eerste kantoor was mijn appartement boven een restaurant, ons eerste lab de berging van datzelfde appartement.” Inmiddels werkt Senso over heel Europa, met showrooms in onder meer Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland zit het bedrijf in Amsterdam, Rotterdam en Rhenen. “We installeren meer dan vijftienhonderd projecten in heel Europa en werken zowel voor particulieren als commerciële klanten. We hebben de eer gehad om voor koninklijke families en beroemdheden te werken, maar we werken voor iedereen die design waardeert en duurzaamheid respecteert. Onze naadloze vloeren zijn onder meer te vinden in het hoofdkantoor van Tommy Hilfiger, Sony, Warner Brothers en Heineken. We hebben onze vloeren geïnstalleerd in winkels van Foodlocker, Asics en Suit Supply over de hele wereld en werken voor hoogwaardige ambachtelijke boetieks, zoals Rosenthal in München.”
Senso heeft verschillende collecties. De Grain-collectie heeft een oppervlak met betonkwarts, de Superquarts-vloeren zijn met marmer vermengd. De Titan-collectie heeft een terrazzo-uitstraling, de Pure-range bestaat juist uit één kleur, terwijl de Fusion-collectie dan weer ontstaat door de handmatige vermenging van twee kleuren. Met Bertram Beerbaum, Marcel Wanders en Piet Boon maakte Senso aparte collecties.
www.sensovloeren.nl

Lees het volledige artikel in Mobilia 6-2019.