Kwaliteit, vernieuwing en betrouwbaarheid als onderscheid

In Pelt, Belgisch Limburg, zetelt Decoline. Deze fabrikant van binnen zonwering is actief sinds 1990 en biedt een grote verscheidenheid aan producten: functionele gordijnrails en -roedes, vouw- en rolgordijnen, houten jaloezieën en verticale jaloezieën, glas- en overgordijnen plus Japanse panelen. Alles wordt op maat gemaakt, grotendeels in Pelt, en met Europese toeleveranciers. Decoline bedient op dit moment rond de 1.800 klanten in de Benelux en wil met name de aanwezigheid in Nederland te versterken. Hiervoor nam het vorig jaar Marc Kemperman aan als vertegenwoordiger voor ons land en stond Decoline afgelopen jaar voor het eerst op InCoDa. Philippe Bonneel, Sales & Marketing Director van Decoline: “Wij hebben veel te bieden voor de Nederlandse markt.”

Decoline ontstond in 1990 toen de heer Verhoeven, eigenaar van een decoratiezaak, niet kon vinden wat hij wilde verkopen en besloot om het zelf te gaan produceren. Zijn producten sloegen zo goed aan dat hij al snel een groothandel werd voor andere detaillisten in de omgeving. Zo groeide Decoline uit tot een succesvolle fabrikant met een eigen R&D afdeling en productie in de eigen omgeving. Philippe Bonneel: “Vooral de zelfontwikkelde systemen voor vouwgordijnen zijn altijd succesvol geweest en dienen soms als inspiratie voor andere fabrikanten. Vanaf 2015 is onze oprichter gaan kijken naar een koper voor het bedrijf, aangezien hij geen opvolging in de familie had. Eind 2019 is Decoline als eerste bedrijf overgenomen door kapitaalinvesteerder Renardmont. Deze investeringsgroep gevormd door 11 investeerders uit Belgisch Limburg met eigen bedrijven, realiseerde hun eerste overname met Decoline, met de bedoeling deze te laten groeien op lange termijn en op onafhankelijke wijze.” Bij Decoline werken rond de 45 medewerkers. Het bedrijf heeft een jaaromzet van ongeveer 8 miljoen euro. Eind maart 2021 heeft investeerder Renardmont overigens ook het Nederlandse bedrijf Stijllux in Beek overgenomen.

Ambities

Bonneel is helder in de ambities van Decoline: nog meer groeien op de Nederlandse markt. “We zijn al aanwezig via groothandels en bij een bescheiden aantal retailers, maar we voelen dat er nog veel meer in zit voor ons, met name op gebeid van service en advies. Daarom hebben we in oktober van vorig jaar Marc Kemperman aangenomen als de man voor Nederland. Hij heeft veel ervaring, heeft een groot netwerk, hij werkt keihard en enthousiast aan de verspreiding van Decoline. Vorig jaar was een buitengewoon jaar, ook voor ons. Het is zo succesvol geweest dat we 11 extra medewerkers hebben kunnen aannemen op verschillende afdelingen, van sales tot productie tot R&D.” Decoline richt zich op het hogere segment van de markt met producten die wat betreft kwaliteit, afwerking en service passen bij dit segment. “Zo bieden we ook een opmeet- en installatieservice om de dealers te ondersteunen. We bieden nu nog geen oplossingen voor buiten zonwering, maar krijgen daar wel vragen over. Ik zie ook steeds meer buiten zonweringpartijen het assortiment uitbreiden naar binnen. Misschien moeten we de omgekeerde weg ook gaan bewandelen, het past bij onze ambitie om uit te groeien tot een totaalleverancier.”

Specialisme

Het huidige specialisme van de fabrikant uit Pelt zijn elektrische systemen in samenwerking met zijn  partner Somfy. “We ontwikkelen specifieke systemen op basis van hun motoren en besturingstechnieken. Daar staan we om bekend, ook in Nederland. De Nederlandse markt is altijd belangrijk voor ons geweest. Ook in tijden dat onze aanwezigheid minder prominent was hebben we altijd een goede, stabiele omzet gehaald in Nederland. Nu is het tijd om verder te groeien.” Zoals gezegd ontwikkelt en produceert Decoline alles in eigen beheer en is daardoor minder afhankelijk van de huidige problematische leveringen vanuit China. “Het nadeel van dichtbij produceren is het prijskaartje dat aan onze producten hangt in vergelijking met bedrijven die voor alles in China shoppen. Maar we ambiëren een ander marktsegment te bereiken waarbij het in eerste instantie gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid en pas daarna om de prijs.” Het partnerschap met Somfy (waar Bonneel eerder werkzaam was) en Büsche is hecht. Voor Büsche is Decoline de exclusieve Belgische verdeler. “Dit zijn twee topmerken die ook actief zijn in het hogere segment, we passen ook wat dat betreft prima bij elkaar.”

Bizar jaar

Wanneer Bonneel over 2020 spreekt is hij zeer uitgesproken: “Het was in alle opzichten een bizar jaar zonder precedent. De resultaten die wij, en iedereen in de interieurbranche, hebben gehaald laten zich niet vergelijken met welk ander jaar dan ook. Vandaar dat wij het niet als maatstaf hanteren. We vergelijken de resultaten van 2021 tot nu toe dan ook met 2019, dat was net zo’n ‘normaal’ jaar als nu.” Hij heeft een toename gezien in de vraag naar alle producten van Decoline, maar net iets meer in vouwgordijnen dan in rolgordijnen: “Ik denk dat de markt voor rolgordijnen min of meer verzadigd is en dat de gedwongen cocooning van de afgelopen anderhalf jaar heeft gezorgd voor meer waardering van de luxe, warme uitstraling en de hoge kwaliteit van vouwgordijnen zoals die van Decoline. Mensen hebben zichtbaar geïnvesteerd in hun interieur en moesten we onverhoopt nogmaals een fenomeen met dergelijke impact op ons privé leven meemaken, dan willen ze ervoor zorgen dat ze zich thuis optimaal voelen. Maar we zijn ons er van bewust dat de kans bestaat wanneer reizen en het bezoeken van horeca weer op het niveau komt van voor de pandemie, een vertraging van de groei kan optreden, gezien we dan zullen zakken als interieurbranche op het prioriteitenlijstje van consumenten.” Tegelijkertijd geeft hij aan dat er minder conjuncturele schommelingen merkbaar zijn in de bestedingen van het hogere marktsegment: “Mede daardoor is er nog veel te winnen op de Nederlandse markt.”

 

Ik denk dat de markt voor rolgordijnen min of meer verzadigd is.

 

InCoDa

Vandaar ook de deelname aan de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) in Gorinchem in september. “Het was voor Decoline de eerste keer. Ik heb de beurs zelf diverse malen bezocht en was altijd onder de indruk van de sfeer en de bezoekers, die gericht op zoek zijn naar leveranciers en producten. We hadden een mooie, uitnodigende, grote stand en hebben ons enthousiast gepresenteerd aan de Nederlandse markt.” Als primeur presenteerde Decoline een rolgordijnsysteem tot maar liefst 6 meter breed op een as van slechts 47 mm. Plus enkele voorbeelden van het specialisme van de fabrikant: elektrische systemen voor gordijnrails: “Om te laten zien dat we hier echt goed in zijn. Ik zie dit soort systemen als de basis voor ons assortiment en niet als een optionele keuze, maar de markt beweegt soms trager dan we misschien willen. Decoline hecht veel belang aan een moderne uitstraling van producten, dat spreekt het hogere segment ook meer aan. Zwart als kleur voor de bakken en rails van vouw- en paneelgordijnen is dan ook een thema bij ons. Dit wordt meer en meer gevraagd in Nederland door consumenten en dealers maar is nog niet overal verkrijgbaar. Een kans voor Decoline.”

Maatwerk

Decoline biedt maatwerk oplossingen en heeft dus eigenlijk geen standaard collectie in standaard afmetingen. “Wij produceren dan ook niet voor derden of voor de doe het zelf zaak of bouwmarkten. Dat zijn niet onze doelgroepen.” Ziet hij een verschil in smaak wat betreft binnen zonwering tussen Nederlandse en Belgische consumenten? “Er zijn geen frappante verschillen in producten, wel in verwachtingen. De Nederlander is blijkbaar minder veeleisend dan de Belg, die ook in vele gevallen de eigenaar van de woning is, en waar men dus een hoog confectieniveau en goed afgewerkte gordijnsystemen eist, gezien een Belg in zijn leven minder van woning verandert dan een Nederlander. Van oudsher waren er ook meer zaken in België dan in Nederland die zelf op hoog niveau confectioneerden. Veel van die zaken zijn inmiddels verdwenen, maar hetzelfde verwachtingspatroon van hoge kwaliteit is gebleven. Gelukkig voldoen we daaraan. We hebben door het stelselmatig verdwijnen van die kleine ateliers achteraan de gordijnzaak, de rol van dit soort winkels eigenlijk overgenomen, vandaar dat we nog steeds overgordijnen naaien.”

Kwaliteitshout

Decoline bestaat eigenlijk uit twee merken: Innovating Technics is de naam voor de hardware zoals de rails en vouwgordijnsystemen, Creating Moments is de merknaam voor de afgewerkte systemen of totaaloplossing en jaloezieën. “De houten jaloezieën zijn een exclusief product met veel ambachtelijk werk dat er mee gemoeid is. Zo zagen we eerst de lamellen op maat om deze daarna pas te kleuren. Dat is een relatief kostbaar proces, maar het resultaat is vele malen mooier en biedt ons de gelegenheid om heel breed te kunnen werken, tot 4.20 meter voor 1 jaloezie. We werken ook bewust met dikker kwaliteitshout. Dit zorgt voor een langere levertijd maar de klanten die hiervoor kiezen weten dit en aanvaarden het ook tot op zekere hoogte. We zien een sterke groei in deze productgroep en nemen dan ook een exemplaar mee naar de InCoDa.” Op termijn wil Decoline het exportgedeelte naar landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk te kunnen vergroten via groothandels aldaar: “Het zijn landen met kritische consumenten die echter kwaliteit goed weten in te schatten en bereid zijn om er iets meer voor te betalen.” Tegelijkertijd blijft Decoline stevig geaard in Pelt: “We hebben een hechte band met de directe omgeving, er is weinig personeelsverloop. Sommige medewerkers zijn er al 20, 25 of zelfs 30 jaar. Zij hebben een schat aan ervaring in huis en we prijzen ons zeer gelukkig met hen.”

Duurzaamheid

Tot slot, hoe staat Decoline ten aanzien van het in het hogere segment steeds meer verlangde thema duurzaamheid? “We maken deel uit van een redelijk gesloten, meestal lokaal opererende productieketen zonder veel inmenging van ver weg. We produceren bewust lokaal en betrekken van lokale en Europese toeleveranciers. We maken producten van hoge kwaliteit die lang meegaan, zowel materieel als in uitstraling. Ook dat is een vorm van duurzaamheid. Veel van onze modellen zijn recyclebaar en we proberen bij de productie zoveel mogelijk gebruik te maken van hernieuwbare energie. Niet omdat we het als een verkoopargument willen gebruiken, maar omdat we dit als bedrijf echt voelen.” Daarnaast wijst hij op een bijzonder voordeel van de elektrisch aangestuurde systemen die Decoline uitsluitend met Somfy producten produceert: “Ze gaan langer mee dan handbediende, mechanische systemen en zijn daardoor ook duurzamer. Iets waarvoor consumenten uit het hogere segment inderdaad gevoeliger zijn geworden. Dit zijn dan ook de klanten die Decoline zoekt: zij die de beste producten en service wensen met oog voor innovatie, betrouwbaarheid en het lang meegaan van systemen.”

 

Decoline biedt maatwerk oplossingen en heeft eigenlijk geen standaardcollectie

 

Marc Kemperman is bereikbaar via:
Tel: +31 6 11 92 34 20
E-mail marc.kemperman@decoline.com

 

Dit artikel is verschenen in Vakblad Mobilia (Business Content Media BV) editie 4 -2021. Copyright © 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Mobilia.