Egger Flooring Products maakt laminaat en designvloeren met hout als basis

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Egger Flooring Products startte in 1996 met het produceren van vloeren. Sinds 1999 vindt dit plaats in de fabriek in het Duitse Wismar. Robert Siewes, Sales Manager Egger Flooring Products voor de Benelux, werkt sinds 2013 voor het bedrijf. Hij ziet met name de nadruk op het gebruik van hout als natuurlijke basis voor de vloerencollecties van Egger als een belangrijk onderscheid ten opzichte van andere leveranciers: “De basis voor onze vloeren is volkomen natuurlijk. Vandaar ook onze slogan More From Wood. Wij verfraaien interieurs met onze vloeren op basis van hout.”

Milieubewust voor het middensegment

Egger Flooring Products startte in 1996 met het produceren van vloeren. Sinds 1999 vindt dit plaats in de fabriek in het Duitse Wismar. Robert Siewes, Sales Manager Egger Flooring Products voor de Benelux, werkt sinds 2013 voor het bedrijf. Hij ziet met name de nadruk op het gebruik van hout als natuurlijke basis voor de vloerencollecties van Egger als een belangrijk onderscheid ten opzichte van andere leveranciers: “De basis voor onze vloeren is volkomen natuurlijk. Vandaar ook onze slogan More From Wood. Wij verfraaien interieurs met onze vloeren op basis van hout.”

 

Robert gaat verder in op de meer-met-hout-produceren filosofie van de Duitse fabrikant: “Veel leveranciers zijn LVT erbij gaan doen omdat het populair is. Wij hebben ervoor gekozen om dit niet te doen. We verdiepen ons liever in waar we goed in zijn. Onze designvloeren hebben de eigenschappen van LVT vloeren in stabiliteit, akoestiek en contactgeluid en combineren dit met een echte natuurlijke uitstraling zonder onvriendelijk te zijn voor het milieu.” Hij ziet dat de huidige trend in de markt is om LVT ‘groener’ te maken: “Wij hoeven dat niet te doen met onze vloeren die in de basis al “groen” zijn. De exacte samenstelling kan ik niet prijsgeven, dat is het geheim van de smid, maar onze vloeren zijn bestand tegen langdurige blootstelling aan vocht zonder dat we weekmakers hoeven te gebruiken en de kurk aan de onderzijde is een wezenlijk onderdeel voor goede akoestische eigenschappen.”

 

Waterbestendig

Egger maakt sinds 2015 waterbestendig laminaat voor toepassing in keukens of badkamers. “Dit houdt in dat bijvoorbeeld de Design Greentec collectie getest en goedgekeurd is op 72 uur lang in aanraking komen met water. Bij de meeste andere laminaatkwaliteiten is dit 24 of 48 uur. De HDF-plaat die wij gebruiken zet heel lang niet zichtbaar en merkbaar uit vanwege de samenstelling van de grondstoffen die we voor de plaat gebruiken.” Hij wijst nogmaals op de voordelen van kurk: goed doorgeven van warmte bij vloerverwarming en geluidsreductie. “En nogmaals, het is een puur natuurlijke grondstof. Design Greentec heeft de look en feel van echt hout, is krasbestendig en geschikt voor toepassing in klasse 33, dus voor commerciële doeleinden. De vloer is 7,5 millimeter dik en ligt robuust en stevig.”

“Onze designvloeren hebben de eigenschappen van LVT vloeren in stabiliteit, akoestiek en contactgeluid.”

 

Distributie

Egger werkt voor de verdeling van de vloeren samen met twee groothandels: Gelasta uit Genemuiden en Van Hardenveld Vloeren uit Raamsdonksveer. “Ik weet dat dit twee groothandels zijn die zich met name op woninginrichters focussen. Ik vind de vloerenspecialist een zeer interessante markt voor onze producten, met name laminaat Aqua, Design Greentec en Comfort.”  Egger wil met haar producten niet op iedere hoek van de straat staan, ondanks het grote volume waarin wordt geproduceerd in Wismar. “We hebben een hecht partnerschap met onze distributeurs en dealers, transparant en zo min mogelijk ruis op de lijn. Niemand heeft er iets aan wanneer er zoveel verkooppunten zijn dat men elkaar voor de voeten loopt, dan ben je als merk ook niet echt onderscheidend meer.” Toch dringt zich de vraag op in hoeverre de private label kwaliteiten bij bouwmarkten en grote woonketens verschillen van de (duurdere) kwaliteiten bij de retailer. Is het merk dan nog wel interessant voor een woninginrichter of vloerenspeciaalzaak? Robert antwoordt resoluut: “Een strikte scheiding van producten tussen bouwmarkt en retail is niet mogelijk, er is altijd een overlap in een aantal decoren. Maar we maken als Egger wel degelijk een onderscheid tussen de Home collectie, die zich meer richt op doe het zelf zaken, en de Pro collectie voor de vakman. De Pro collectie kent meer verschillende kwaliteiten dan de Home collectie. Een consument die naar de bouwmarkt gaat is vooral geïnteresseerd in een decor en een lage prijs, hoe de vloer heet en wat het merk is doet er niet toe. Een consument die naar de vakman gaat laat zich adviseren en oriënteert zich van tevoren meer op een merk en een kwaliteit. Voor die klanten is er dus de uitgebreidere Pro collectie.” Hij geeft als voorbeeld de Aqua collectie die in Home 8 decoren kent, Pro Aqua heeft er 25. “Het leggemak van beide series is hetzelfde. Zowel de professionele legger als de doe-het-zelver willen leggemak. De professional wil zo snel mogelijk kunnen leggen, de klussende consument wil in een lager tempo toch eenvoudig rij voor rij, plank voor plank kunnen leggen. Daarom is het 5G kliksysteem ideaal voor ons merk.”

 

Schaarste

Als verwerker van hout moet de afgelopen periode een lastige zijn geweest voor Egger, want de vraag naar vloeren steeg explosief en de hoeveelheid beschikbaar hout steeg niet mee. Robert beaamt dit: “Hout is nog steeds schaars. Onze levertijden liepen in de tweede helft van 2021 op. We hebben er bewust voor gekozen alle producten in alle kwaliteiten te blijven produceren voor iedereen. Dus niet: dit product wel voor jou en niet voor een ander of dat product voor niemand ten gunste van een hardloper. We hebben het benodigde hout overal en nergens vandaan gehaald en bleven communiceren met onze partners. Door bestellingen eerder te laten plaatsen, konden wij in veel gevallen toch nog op tijd aan de vraag voldoen. En door te proberen consumenten die echt niet konden wachten een alternatief aan te bieden dat nog wel op voorraad lag.” Retailers gingen hier goed mee om, zo stelt hij. “We hebben normaal gesproken een levertijd van 4 tot 5 weken wanneer een kwaliteit niet op voorraad ligt. Dit liep vorig jaar uit naar gemiddeld 8 tot 9 weken. Dat valt, vergeleken met andere fabrikanten, nog mee. Dit komt omdat wij in Wismar ook zelf de HDF platen produceren, die hoeven we niet elders in te kopen met alle wachttijden van dien. Bovendien produceren we in Duitsland, dus de lijnen zijn kort en we konden in veel gevallen het hout relatief dicht bij de fabriek inkopen. Zeker in vergelijking met productie in China, bijvoorbeeld. De prijzen voor hout zijn enorm gestegen maar dat moet dan maar. Wij hebben in ieder geval geen last van exorbitant gestegen containerprijzen.”

“We hebben een hecht partnerschap met onze distributeurs en dealers, transparant en zo min mogelijk ruis op de lijn.”

 

Zo heeft Egger uiteindelijk geen afnamebeperking of leverstop hoeven afkondigen. “Voor ons staan duurzame relaties met een lange termijnvisie voorop. Zowel de bouwmarkten als de vakhandel beoordeelt ons daarom zeer positief. Is iets helaas pas later leverbaar dan informeren we de partners eerlijk en ruim op tijd. En denken met hen mee voor een alternatief.”

Pas op de plaats

Gevraagd naar eventuele noviteiten van Egger in 2022 antwoordt Robert dat er dit jaar geen nieuwe kwaliteiten worden toegevoegd aan de collecties: “De komende tijd blijven grondstoffen uiterst kostbaar, dus het introduceren van nieuwe modellen en decoren doen we dit jaar niet. We merken in heel Europa nu al een lichte daling van de vraag naar nieuwe vloeren, dus richten we ons liever op het goed laten lopen van ons huidige assortiment. Liever efficiëntie dan nog meer keuze. Relatief kortgeleden hebben we de series Design Greentec en Comfort al vernieuwd, de nieuwe Pro collectie is van 2021 en normaal gaat een collectie ongewijzigd drie jaar mee. Volgend jaar komen we met nieuwe decoren, nu maken we even pas op de plaats. Onze focus ligt op dit moment op het benadrukken van het ecologische aspect van Egger vloeren. De plastic soep in de oceanen wordt niet kleiner, de petrochemische vervuiling duurt voort. We maken daarentegen mooie, groene producten voor een aantrekkelijke prijs. En dat willen we graag verder onder de aandacht brengen bij de consument.”

Op de goede weg

Hoe ziet hij de markt voor dit jaar? “Oei, dat is een lastige vraag. De afgelopen periode was zo grillig en onvoorspelbaar dat het geen basis biedt voor een goede voorspelling. De huizenmarkt is nog steeds overspannen, renoveren wordt met de hoge inflatie eerder uitgesteld. De markt is moeilijk om te lezen. We zijn als fabrikant op de goede weg, maar we moeten wel realistisch blijven en wat we goed doen zo goed mogelijk blijven doen zonder in paniek te raken. In thuiswerken lag een tijdlang een nieuwe kans op omzet vergroten, maar in veel gevallen is thuiswerken tijdelijk gebleken. Steeds meer mensen willen, of moeten vanwege de hoge huurprijzen, weg uit de stad maar de huizenmarkt ligt stil. Een kleinere beurs leidt tot een kleiner budget voor inrichten, daar ligt voor Egger een kans. Maar ik hoop vooral op stabilisatie en normalisatie het komende jaar.”

“Door bestellingen eerder te laten plaatsen, konden wij in veel gevallen toch nog op tijd aan de vraag voldoen.”

 

Hoe dan ook, Robert ziet Design Greentec nogmaals als een goed alternatief voor LVT voor veel consumenten: “Ideaal voor de slaapkamer en voor appartementen. Goed te onderhouden, gewoon dweilen wanneer honden of kinderen met modder door het huis rennen. Ons uitgangspunt blijft: wat heb jij als consument thuis nodig op de vloer? Dan zoekt de winkelier samen met jou wat het beste bij je past. Het succes van PVC is vooral van horen zeggen, maar de werkelijk gebruikte grondstoffen kent bijna geen consument. Greentec en Comfort zijn milieubewuste vloeren en daar is steeds meer vraag naar bij vooral jong maar ook bij oud die een groenere toekomst wenst voor kinderen en kleinkinderen.”

Dit artikel is verschenen in Vakblad Mobilia, editie 1-2022. Nog geen abonnement? Mail linda@businesscontentmedia.nl