Goudkleurig behang is erg populair onder Nederlandse consumenten. Daarnaast doet de retro stijl het erg goed op het gebied van behang, evenals vogel-, bos-, hout- en bloemenprints. De sterkste groeiers qua winkelformules zijn Hornbach en Action en op het gebied van merken is Arte de afgelopen paar jaar spectaculair gegroeid. Dit blijkt uit de Behang Marktmonitor 2022.

Uit de Behang Marktmonitor 2022 blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim een miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van behang. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 717.000 zoekopdrachten, in het jaar 2021 werd er maandelijks gemiddeld ruim 1.259.000 keer gezocht naar behang. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd met 75 procent toegenomen.

Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 75 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 onveranderd bleef. In de eerste zes maanden van 2022 nam het zoekvolume met 19 procent af ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De sterke groei van het zoekvolume in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor het interieur in huis sterk aan populariteit won. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgen de inflatie, de oorlog in Oekraïne en de economische onzekerheid in het lopende jaar ervoor dat de consument de hand op de knip houdt en zich weinig oriënteert op nieuwe interieurproducten.

Als we kijken naar de maanden van het jaar, dan blijkt dat de consument zich niet iedere maand evenveel oriënteert op behang. In de maand januari wordt er het meest gezocht naar behang. Deze maand vertegenwoordigt 10,8 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Ook in de periode februari tot en met mei en de maanden oktober en november wordt er relatief veel naar behang gezocht.

Naar welke specifieke kleuren wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur een optelsom van alle verschillende zoekwoord­combinaties waarin de desbetreffende kleur als zoekterm voorkomt in relatie met behang. De kleur met het meeste zoekvolume is de goudkleur. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 30.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “goud” in de zoekopdracht in relatie tot behang. Groen behaalde per maand gemiddeld ruim 21.000 zoekopdrachten. 21 Procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op goud. Op de tweede plaats staat groen met een aandeel van bijna 15 procent in het zoekvolume. De nummer drie is zwart, welke 13,3 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt. De kleuren goud en taupe hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze kleuren relatief sterk van de tien onderscheiden kleuren. De kleuren zwart, wit, zwart-wit en grijs zitten juist in een ongunstig kwadrant als het gaat om behangkleuren. Zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling zijn voor deze kleuren sterk beneden gemiddeld. Dit komt overeen met de relatieve teruggang van de industriële woonstijl.

Ben je benieuwd naar de ontwikkeling van het zoekvolume van alle 24 kleuren die zijn geanalyseerd? Je leest het in de Behang Marktmonitor 2022. De Behang Marktmonitor biedt tevens inzicht in de belangrijkste merken en winkelformules op het gebied van behang. Over de afgelopen vier jaar is Kwantum de meest gezochte aanbieder op het gebied van behang. Goede tweede is Karwei. De top vijf wordt gecompleteerd door Praxis, Gamma en Arte. We zien veel bouwmarkten in de top van de ranglijst. Het onderzoeksrapport behandelt de meest gezochte merken en winkelformules op het gebied van behang, te weten Action, Arte, AS Creation (foto van woonkamer hierboven), Cole & Son, Eijffinger (het goudkleurige behang met de vogels op de foto), Elitis, Eric Kuster, Esta, Ferm Living, Fotobehangshopz, Gamma, Gucci, Hornbach, Hotel Chique (van Kek Amsterdam), Ikea, Karwei, Kek Amsterdam, Kwantum, Laura Ashley, Leen Bakker, Moooi, Perfax (lijm), Pip, Praxis, Rasch, Riviera Maison, Tesa (klevende spijker), Van Gogh, Versace, Vtwonen en William Morris.

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat er de afgelopen paar jaar forse verschuivingen hebben plaatsgevonden in de markt. Zo zag Arte (foto bovenaan) het marktaandeel groeien van 4 procent in het jaar 2019 tot 16 procent in de eerste helft van 2022. Van de winkelformules laten Hornbach en Action een boven gemiddelde ontwikkeling zien van het marktaandeel.

Het onderzoeksrapport telt 41 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. Bent u actief in de behangbranche of bent u op een andere wijze als professional gerelateerd aan wandbekleding dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Meer informatie over de Behang Marktmonitor 2022 en bestelmogelijkheid vindt u op www.marktdata.nl.