CSrugs: karpetten, kleur en kunst

Net als de kameleon verandert de collectie Caméléon van kleur. Subtiel of uitgesproken, de unieke kleurveranderingen kunnen in diverse richtingen en vormen worden toegepast. De 100% wollen kamgarens zorgen voor een fluwelen structuur. Hier in de bijzondere Pebbles-vorm.
In het Brabantse Asten bevindt zich het hoofdkantoor van CSrugs. Sinds midden jaren negentig staan Feico Dieudonné en zijn vrouw Lilianne aan het roer van deze actieve onderneming. Van Design District tot Destination Design en de Dutch Design Week tot Orgatec en Milaan; op alle belangrijke designbeurzen komen we het enthousiaste stel tegen. Met áltijd volop nieuws. ‘Het textielvak is ongelofelijk inspirerend, creatief en veelzijdig’, aldus Feico. Met hem een gesprek over vloerkleden en wandobjecten, duurzaamheid en circulariteit, Coco Chanel en Barbie.

Feico Dieudonné (links) op Destination Design, samen met kunstenaar Paul Raats voor een van de nieuwe 3D wollen wandobjecten.

Voor de Rituals Flagship Store in Amsterdam heeft CSrugs de diverse themacollecties verrijkt met Caméléon vloerkleden; hier in een blauwoker dégradé.

Voss Architecture heeft het voormaligKPN-gebouw in het centrum van Den Bosch omgebouwd tot het nieuwe hoofdkantoor van L–founders of loyalty; marktleider in loyaltieprogramma’s voor retailers. Deze ruimte ‘Dutch Horizons’ heeft behang met Delfts- blauwe bloemen, heel veel tulpen, Dutch Design stoelen en het signatuur blauw vloerkleed van ontwerpstudio Meneer Voss, geïnspireerd op de zonsondergang aan de Noordzee (Foto: @Jurritvanderwaal_photo).
CSrugs werd in 1979 als Carpet Sign opgericht door Carel Dieudonné. Als textieltechnicus en verfmeester bij De Ploeg en later bij Naaldviltfabriek Freudenberg in Duitsland, stond hij voor de keuze om met zijn gezin naar Duitsland te verhuizen, of voor zichzelf te beginnen. Het werd het laatste. In de garage aan huis stond een eerste tuftraampje en handtuftmachine. Het afwerken van de kleden gebeurde bij mooi weer gewoon buiten. Later volgden een boerderijtje in Milheeze waar nog met hout gestookt werd, een pandje in het centrum in Deurne, nog een iets groter pand op een heus industrieterrein in Deurne en daarna de overstap naar Asten. Inmiddels was ook de nieuwbouw daar alweer te klein en is CSrugs nu verdeeld over twee panden: in de ene de productie en kantoren, in het andere pand de garenvoorraad, finishing en expeditie. In totaal werken er circa twintig medewerkers. CSrugs heeft agenten in België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Engeland, Frankrijk, Spanje, Scandinavië en Amerika.
Modernisering
‘Als ik ’s morgens door de fabriek loop en weer een kleurenspel aan kleden gemaakt zie worden, kan mijn dag niet meer stuk. Dit is allemaal voor happy customers; all over the world!’ Eigenaar en creatief directeur Feico Dieudonné (1970) is trots op zijn familiebedrijf. Hij kreeg de liefde voor het textielvlak al vroeg mee en nam het bedrijf in 1997 over van zijn ouders. Sindsdien heeft hij een gedegen moderniseringsslag weten te realiseren. Zowel qua productie en studio, als samenwerking met nationale een internationale ontwerpers. De fabriek en is een unieke mix van hightech-machines en ambacht.
De CNC en CAD CAM gestuurde robots werken met de meeste precisie en bieden eindeloze maat- en vormmogelijkheden: vierkant, rechthoek, cirkel, ovaal en zelfs kleden in organische vormen zijn mogelijk. Voor dealers worden regelmatig initiatieven gelanceerd om hun verkoop te ondersteunen. ‘Eén ding is altijd gebleven’, zegt Feico: ‘de custommade gedachte. Het samen met de klant creëren van unieke, maatwerk vloerkleden; of het nu gaat om kantoren, hotels en winkels, of kleden voor de consument thuis. Dat is én blijft de rode draad van CSrugs.’
Snoepwinkel
Naast rood, biedt CSrugs uiteraard nog honderden andere draadkleuren. In de Studio, het kloppend hart van CSrugs, draait álles om kleur. ‘Hier hebben we een enthousiast en creatief team dat zich inleeft in de consument, de markt én materialen en dit vertaalt naar prachtige, individuele kleur- voorstellen en collecties. Een karpet is vaak een verbindend element in een interieur, waar natuurlijk ook de vloer, de verf en het behang op de wanden, de meubel- en gordijnstoffen een rol spelen. Dagelijks worden in onze Studio unieke kleurvoorstellen gemaakt, afgestemd op persoonlijke wensen en individuele interieurs. Soms is dat subtiel in ton-sûr ton, soms vraagt een interieur om een spetterende statement piece. Met meer dan 350 garenkleuren om uit te kiezen, kunnen we eindeloos veel kleuren mengen. In dat opzicht is onze Studio echt een snoepwinkel; één groot dynamisch moodboard’, besluit Feico.’
Van Carpet Sign naar CSrugs
Onder Feico kreeg Carpet Sign ook de nieuwe naam CSrugs. De reden? ‘Internationaal kregen onze verkopers regelmatig de opmerking dat ‘carpet’ verwees naar tapijt, in de zin van muur tot muur vloerbedekking. We wilden een duidelijkere verwijzing naar onze custom-made karpetten en dat werd de toevoeging ‘rugs’. CS staat voor Creative Signature maar is natuurlijk ook een knipoog naar het voormalige Carpet Sign.’
Love for detail
Kenmerkend voor de vloerkleden van CSrugs zijn de haast onbeperkte mogelijkheden in structuur en poolhoogtes, materiaal- en kleurcombinaties, vorm en afmeting. ‘Daarbij hebben we veel ‘love for detail’. Elk kleed is anders’, aldus Feico. ‘We maken hoofdzakelijk gebruik van garens van natuurlijke oorsprong, zoals diverse soorten Nieuw-Zeelandse wol maar ook linnen, katoen en viscose. Garens met prachtige én praktische eigenschappen.’
Duurzaamheid
Het toepassen van zoveel mogelijk natuurlijke materialen, past ook in het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf. Feico: ‘Als productiebedrijf zijn we ons heel bewust van elke stap die we maken bij het produceren van onze vloerkleden. Er is een groot aantal maatregelen genomen om zo groen moge- lijk te produceren. Zorgvuldige materiaalkeuze, energiebesparing en recycling zijn diepgeworteld in ons ontwikkel- en maakproces. Het is een steeds evoluerend proces dat we continu tegen het licht houden.’
‘We streven ernaar om een pionier te zijn op het gebied van innovatieve, ook 3D productietechnieken, met een duidelijk oog voor duurzaamheid. Inmiddels hebben we een heel belangrijk doel al bereikt: Zero Waste productie. We zijn er trots op dat al onze restanten worden geupcycled naar unieke ‘circulaire’ vloerkleden. De hoeveelheid restmateriaal op een cone bepaalt hierbij de breedte van de cirkels en het kleurenpatroon, wat steeds een uniek ontwerp oplevert.
Het idee om van onze eigen restmaterialen nieuwe producten te maken, past binnen de circulaire economie. Zo maken we maximaal gebruik van onze grondstoffen, waarmee we bijdragen aan een stukje verduurzaming.’ De Circular-vloerkleden worden gemaakt in verschillende vormen; uitgevoerd in een lussenpool of gesneden pool.
‘Ook het contact met andere Nederlandse maakbedrijven werkt kruisbestuivend. We hebben ons inmiddels verenigd in de Future Factory Furniture groep, samen met Arco, Gelderland, Label, Lande family, Leolux en Montis. Ook allemaal dutch design producenten, waarmee we samen de wereld een stukje mooier willen maken. Letterlijk en figuurlijk.’
Drukke agenda
CSrugs is een trouwe deelnemer aan Nederlandse beurzen zoals Design District, Destination Design en de Dutch Design Week. ‘Helemaal nu de IMM niet doorgaat, waren we éxtra blij om al in september op Destination Design onze highlights te kunnen laten zien aan de Nederlandse markt, en voor een klein deel België en Duitsland. Onze agenten uit die landen waren ook aanwezig, dus dat was heel prettig voor alle uitleg. Ook Orgatec, waar we gezamenlijk met Thonet presenteerde, was erg succesvol. Dat maakt het missen van IMM in ieder geval een beetje goed.’
3D wollen wandobjecten
‘Op Destination Design introduceerden we onze 3D wollen wandobjecten’, vertelt Feico. ‘Het betreft een samenwerking met kunstenaar Paul Raats. De kunstwerken zijn gecreëerd door op 3D getufte, wollen basisdoeken designs te printen met de meest geavanceerde technieken, waardoor een rijke detaillering en een unieke textuur worden bereikt. Eén van de werken valt op doordat het níet geprint is. De puurheid van het materiaal en het afgebeelde vrouwenpersonage maken het tot een prachtig ton sûr ton kunstwerk. Visueel intrigerend mét akoestische voordelen.’
Dutch Design Week
Nog geen maand later was het tijd voor de Dutch Design Week waar CSrugs, als onderdeel van de Future Factory Furniture groep, bezoekers kennis liet maken met hun visie op sustainable productie. Ze konden gaan zitten in een van de designstoelen en kijken naar een (film)portret van Annemieke Koster van de duurzame weverij Enschede Textielstad. Feico vertelt enthousiast verder. ‘Left-overs vanuit het productieproces van alle partners is hier getransformeerd tot een nieuw garen. De meubelfabrikanten hadden allemaal een bekende fauteuil gestoffeerd in deze sustainable stof, wij maakten van het garen een bijpassend karpet. De kruisbestuiving die daarbij plaatsvindt, is geweldig waardevol. Samen de wereld veranderen, dat is toch prachtig!’

De Tweet van CSrugs is fashion voor de vloer. Door een speciale, dubbele tufttechniek wordt een aantrekkelijke onregelmatigheid bereikt, knipogend naar de eeuwig populaire tweedstoffen. Een frivole rand rondom met franjes, geeft het vloerkleed een vleugje Coco Chanel. De collectie is gemaakt van diverse materialen: wol, linnen, katoen, viscose en zijde.

Met de configurator van CSrugs iedereen een eigen vloerkleed ontwerpen. Per collectie kunnen de kleuren, pool- hoogtes en structuren worden aangepast, alsook vorm en maat, wat resulteert in een zeer realistisch 3D-beeld van het gekozen vloerkleed. Het digitale voorbeeld kan gedownload worden, waarna eventueel een fysiek monster besteld kan worden.

Dealers geven hun klanten kleur en tactiliteit met de stalenwand van CSrugs. Kies de grootte van de wand, kies je stalen en deel ze naar eigen idee in op kleur.

Het kleed Grid van Werner Aisslinger, zal volgend jaar in Milaan gepresenteerd worden.
Volgend jaar
In april gaat CSrugs naar Milaan. ‘Milaan staat voor ons in het teken van onze samenwerking met internationale ontwerpers. In navolging op de samenwerking met negen Nederlandse designers in 2019, hebben wij nu ontwerpen uitgewerkt van Werner Aisslinger, Michael Young, duo A.F. van der Vorst en Ini Archibong. Hier hebben we hoge verwachtingen van, want de collectie design karpetten en wandkleden van onder meer Richard Hutten, Christien Meindertsma en Sabine Marcelis was destijds een groot succes.’
En dan volgt in mei 2025 weer Design District. ‘Samen met RSGA en Z+R zullen we groots aanwezig zijn op deze beurs voor de projectmarkt, waar we de meest fantastische custom made kleden voor maken. Het is een groot goed om zo ver mee te kunnen denken met de opdrachtgevers. Kantoren hebben steeds meer een huiselijke sfeer en die kunnen wij als geen ander bieden. De architect heeft een duidelijke visie en daar gaan wij mee aan de slag. De tijd van saaie, vooral functionele kantoren is voorbij. Er is steeds meer aandacht voor well being en aan dat stukje warmte en comfort dragen wij graag bij. Dat geldt ook zo voor winkels en hotels, wat er op de vloer ligt is stiekem heel bepalend!
Verkoopondersteuning
Voor de verkoopondersteuning en inspiratie van hun partners en (interieur)architecten is er de CSrugs Toolbox. ‘Het is een compacte, maar complete box met een doorsnede van al onze collecties, structuren en materialen. Daarbij ontvangen ze een gratis account voor de configurator, waarbij ze eigen ‘custom made’ stalen kunnen configureren. De mogelijkheden zijn oneindig. Ook brengt CSrugs regelmatig een prachtig magazine uit; dat zowel in print als online gratis verkrijgbaar is.’
‘Dealers kunnen ook kiezen voor een heuse stalenwand, waarmee ze hun klanten visueel en tactiel kunnen prikkelen. Kleuren trekken altijd de aandacht. En als je dan ook nog structuren kunt en mag voelen, dan is de aantrekkingskracht compleet. En het wérkt! We hebben meetbaar vastgesteld dat de omzet bij onze partners mét stalenwand aanzienlijk is gestegen, tot soms wel vijfentwintig procent.’
‘Net als onze karpetten, is ook de wandpresentatie custom-made. Afhankelijk van de ruimte kan de stalenwand kleiner of groter worden uitgevoerd. De indeling van de stalen kan iedereen naar eigen idee invullen. Denk bijvoorbeeld aan een harmonieus verloop van kleuren, van licht naar donker, of zet juist de beiges naar de rode kleuren.’

Het Donegal vloerkleed van Christien Meindertsma is een 3D-reproductie van het vogelvlucht-aanzicht van het landschap van het Ierse plaatjes Donegal, waar het kleed geproduceerd is. De basis bestaat uit een lussenpoolstructuur in drie hoogtes (8, 10 en 20 mm) van waaruit hogere eilandjes oppoppen (35 en 45 mm). Donegal kent 12 naturelle, zachte kleuren.

In de showroom van NIO house in Rotterdam, een fabrikant van elektrische auto’s, is ook een ‘joy camp’ voor kinderen ingericht. Hier ligt een knalgele Cosmopolitan met een plattegrond van Rotterdam. De basis van het wollen karpet is een 3D lussenpool in verschillende poolhoogtes, waarbij de structuur van de stad met een speciale scheertechniek naar voren is gebracht (Foto: Ossip van Duivenbode).

Twee voorbeelden van de nieuwe 3D wollen wandkunst vanCSrugs samen met Paul Raats. Links Emily (wel 3D getuft, niet geprint), rechts Sophie. Karakteristiek zijn de rijke detaillering en unieke textuur. De beschikbare afmetingen zijn 90 x 120 cm, 120 x 160 cm en 160 x 220 cm.
De collecties
‘De markt van vloerkleden is volop in beweging en wij bewe- gen mee’, gaat Feico verder. ‘Of het nu gaat om kleden voor binnen of buiten, essentieel zijn comfort en een gevoel van geborgenheid. Onze collecties voldoen aan die behoeften en hebben elk een eigen verhaal.’
‘Zo is de Donegal-collectie écht Iers. De collectie is samen- gesteld uit een Iers garen dat ter plaatse in het stadje Ierse Donegal is ontwikkeld door Christien Meindertsma. Het is een wolsoort, genaamd Harris tweed, met kleurrijke spikkels, die subtiel zichtbaar worden bij het verwerken. De spinner waarmee we werken is een topspecialist op dit gebied.’
‘De populaire Tweet-collectie is een knipoog naar het fameuze Chanelpak; een carré-weefsel met frivole franjes. Wij zeggen altijd ‘Jacky would love it’ want Jacky Kennedy was groot fan van de Chanel pakjes. En met de recente film Barbie werd Chanel nog eens extra voor het voetlicht gebracht. De vele kleuren blenden heel mooi tot een geheel en de franjes geven net even die speelse look.’
‘Caméléon is misschien wel onze meest populaire collectie. Deze passen we ook veel toe in projecten. We kunnen qua kleur letterlijk met de klant meebewegen. Subtiel of uitgesproken, de unieke kleurveranderingen kunnen in diverse richtingen en vormen worden toegepast en zo in perfecte harmonie met het interieur worden gekozen.’
‘Met Cosmopolitan haal je letterlijk je lievelingsstad in huis. Inmiddels hebben we ruim twintig steden geselecteerd en daar in wol een plattegrond van gemaakt. De basis van het karpet is een 3D lussenpoolconstructie in verschillende poolhoogtes, waarbij de structuur van de stad door scheren naar voren wordt gebracht. Zo herken je straten, bruggen, water en andere in het oog springende elementen.’
‘Sauvage is onze absolute bestseller. Eren beetje wild, dankzij de hoge polen die een beetje springerig zijn. Er is keuze uit vijf poolhoogtes. Een uiterst comfortabel, levendig wollen karpet.’
© 2024/2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Mobilia Magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Mobilia Magazine, editie december 2024/2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding