Hoe willen we leven, werken en verblijven in deze tijden? Welke kleuren, vormen en materialen zorgen voor een leefbare toekomst? Ambiente Trends 26+ komt met drie krachtige antwoorden in het Engels: brave, light en solid. Deze vormen een rode draad tijdens de komende editie van Ambiente  van 6 tot en met 10 februari 2026 in Frankfurt. De trends worden getoond in de foyer van hal 4.1, de invloed zal te zien zien bij veel exposanten tijdens deze beurs.

Wat de drie trends volgens de beursorganisatie met elkaar delen zijn de thema’s DREAMS FACTS STORIES. In uitdagende tijden moedigen deze begrippen optimisme aan plus inspiratie en het motiveren van positieve herinneringen. We willen wegdromen in deze harde tijden en verlangen naar vertrouwen. Sprookjesachtig, tijdloos design met een moderne interpretatie van oude, bekende vormen. Harmonie. Kortom, geen baanbrekende experimenten maar variaties op dat wat vertrouwd is. In tijden van crisis vallen we vaak terug op dat wat we denken te kennen van vroeger, toen alles nog overzichtelijk en ondubbelzinnig was.

Brave is dan nog de meest uitgesproken trend van de drie: contrasterende materialen en technieken, onverwachte samenwerkingen, vakmanschap ontmoet technologie. Retro elementen in de digitale transformatie. Speelse kleuren en expressieve vormen voor ruimten waar schoonheid en functionaliteit worden verbonden. Figuratieve motieven zoals afbeeldingen van dieren of bloemenprints hebben een verhalend karakter. 

Light staat voor helderheid en gemak. Transparantie, vloeiende materialen, en subtiel dynamische structuren zorgen voor een gevoel van gewichtloosheid, een balans tussen rust en energie. Pasteltinten, zilverachtige oppervlakken en flonkerende effecten zorgen voor een nieuwe sensualiteit in het dagelijks leven. Een harmonieuze balans tussen breekbaar en sterk, dat is volgens deze trend de invulling van Light. 

Solid appelleert aan het verlangen naar een duurzaam en flexibel leven. Modulair meubilair, pure vormen en uitgesproken kleuren die lang meegaan in tegenstelling tot vluchtige trends. Tegelijkertijd: onconventionele materialen, gerecyclede grondstoffen en geometrische structuren voor een frisse, moderne uitstraling. Solid combineert functionaliteit met zelfvertrouwen met kwaliteit en duurzaamheid als kernbegrippen voor deze trend. 

Al vele jaren lang wordt de Ambiente Trend Area gezien als een internationaal kompas voor stijlrichtingen in consumentenproducten. Het geeft richtingen aan, duidt deze ontwikkelingen en biedt inspiratie bij het inkopen. De bezoekers van deze beurs komen uit de retail, design, hospitality en projectinrichting. De trends zijn deze keer opnieuw in kaart gebracht door de experts van Stilbüro bora.herke.palmisano en zijn gebaseerd op ontwikkelingen in design, fashion, kunst en lifestyle. Met hun analyse willen ze een antwoord geven op de vraag bovenaan dit artikel: hoe willen we leven, werken en verblijven, nu en in de toekomst? “Deze nieuwe trends verbinden optimisme met creatief enthousiasme. Ze laten zien hoe design een gereedschap kan zijn voor een positieve verandering”, aldus trend expert Annetta Palmisano of Stilbüro bora.herke.palmisano.

Ambiente/Christmasworld: 6 tot en met 10 februari 2026

Creativeworld: 6 tot en met 9 februari 2026

Meer info: ambiente.messefrankfurt.com