Uit de maandag verschenen Vloerbedekking Marktmonitor 2023 van marktdata.nl blijkt dat de interesse van de consument in nieuwe vloerbedekking in het eerste corona-jaar sterk was toegenomen. In het jaar 2022 was er echter sprake van een daling. Als gevolg van de hoge inflatie let de consument bij de aanschaf van vloerbedekking ook steeds meer op het prijskaartje. Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over vloerbedekking van de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. De analyses hebben betrekking op ruim 147 miljoen zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vloerbedekking.

Ontwikkeling van het online zoekvolume van vloerbedekking

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vloerbedekking blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim drie miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van vloerbedekking. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 2,2 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim drie miljoen keer gezocht naar vloerbedekking. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 36% toegenomen. Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 59 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met twee procent groeide. In het jaar 2022 nam het zoekvolume met 16 procent af ten opzichte van het voorgaande jaar. De sterke groei van het zoekvolume in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor het interieur in huis en de woonomgeving sterk aan populariteit won. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is voor een belangrijk deel een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgt de inflatie en de oorlog in Oekraïne ervoor dat de consument momenteel minder snel grote uitgaven doet aan de woninginrichting. Consument prijsgevoeliger Naast zoekopdrachten over producten en productkenmerken wordt het internet ook vaak gebruikt voor het zoeken naar de scherpste prijs. Hoe vaak wordt er gezocht op prijs-gerelateerde zoektermen op het gebied van vloerbedekking? Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar waarbij in de zoekterm een (scherpe) prijs zoekterm in relatie tot vloerbedekking is opgenomen.

Het meest wordt er gezocht met de zoekterm “goedkoop” of ”goedkope” in de zoekopdracht. Dit woord komt gemiddeld ruim 49.000 keer per maand voor in de zoekopdrachten. Daarnaast wordt het woord “aanbieding” frequent gebruikt. Overigens wordt er ook wel gezocht naar kwalitatief goede vloerbedekking zonder dat men prijsgericht zoekt. Zo wordt er maandelijks gemiddeld ruim 3.700 keer naar de beste vloerbedekking gezocht, en behaalt luxe vloerbedekking gemiddeld ruim 2.300 maandelijkse zoekopdrachten. Naast het zoeken naar nieuw te kopen vloerbedekking wordt er in beperkte mate ook gezocht naar het kopen van vloerbedekking op afbetaling. Zo wordt er maandelijks gemiddeld ruim 100 keer naar vloerbedekking gezocht met de zoekterm “op afbetaling” in de zoekopdracht. Er wordt vrijwel niet gezocht naar het leasen van vloerbedekking. Het volgende figuur toont de ontwikkeling van de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal prijsgevoelige zoekopdrachten naar vloerbedekking ten opzichte van het totaal aan zoekopdrachten op het gebied van vloerbedekking.

Gesteld kan worden dat de consument sinds de juni 2022 steeds meer prijsgevoelig zoekt naar vloerbedekking. De procentuele groei van het aantal zoekopdrachten van vloerbedekking is sindsdien lager dan dat van prijsgerichte zoekopdrachten op het gebied van vloerbedekking. De mate van prijsgevoeligheid verschilt per type vloerbedekking. De consument is overigens niet bij alle soorten vloerbedekking prijsgevoeliger gaan zoeken. Zo let de consument bijvoorbeeld bij de oriëntatie op deurmatten juist steeds minder op de prijs. Wil je actuele informatie over de oriëntatie van de consument op vloerbedekking? Informatie over de marktverhoudingen en trends op het gebied van soorten vloerbedekking, ruimtes, woonstijlen, kleuren, materiaalsoorten, overige productkenmerken en opties? Ranglijsten met de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen van verschillende soorten vloerbedekking en de jaarlijkse verschuivingen? Je leest het in de 212 pagina’s tellende Vloerbedekking Marktmonitor 2023 van marktdata.nl.

Over de Vloerbedekking Marktmonitor 2023

De Vloerbedekking Marktmonitor 2023 biedt u inzicht in de (online) oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot vloerbedekking. Het rapport behandelt de ontwikkelingen van het totaal aan vloerbedekking en per productgroep over de afgelopen vier jaar (2019 t/m 2022) met vergelijkingen van voor en na corona, gedurende de afgelopen vier jaar en verwachte ontwikkelingen voor de komende jaren. Middels een analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar (2019 t/m 2022) is de online consideration-fase van de customer journey in beeld gebracht (interesse en afweging). Waar zoekt men naar op het gebied van vloerbedekking? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten producten, productkenmerken en leveranciers wordt er gezocht en wat zijn de verschuivingen in de markt? In de analyse is tevens het zoekvolume van aanbieders op het gebied van vloerbedekking in kaart gebracht (merken, winkelformules en verkoopplatformen), onderverdeeld in vloerbedekking totaal, vloerkleden, tegels, laminaat, pvc-vloeren, tapijt, matten, vinyl, zeil, parket, houten vloeren en kurkvloeren. Het onderzoeksrapport telt maar liefst 212 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. Bent u actief in de vloerenbranche of bent u op een andere wijze als professional gerelateerd aan vloerbedekking voor in huis dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader. Meer informatie over de Vloerbedekking Marktmonitor 2023 en bestelmogelijkheid vindt u op www.marktdata.nl.