Goudkleurig en retro behang populair

Goudkleurig behang is erg populair onder Nederlandse consumenten. Daarnaast doet de retro stijl het erg goed op het gebied van behang, evenals vogel-, bos-, hout- en bloemenprints. De sterkste groeiers qua winkelformules zijn Hornbach en Action en op het gebied van merken is Arte de afgelopen paar jaar spectaculair gegroeid. Dit blijkt uit de Behang Marktmonitor 2022.

 

Uit de Behang Marktmonitor 2022 blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim een miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van behang. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 717.000 zoekopdrachten, in het jaar 2021 werd er maandelijks gemiddeld ruim 1.259.000 keer gezocht naar behang. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd met 75 procent toegenomen.

Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 75 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 onveranderd bleef. In de eerste zes maanden van 2022 nam het zoekvolume met 19 procent af ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De sterke groei van het zoekvolume in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de coronapandemie waarin de aandacht voor het interieur in huis sterk aan populariteit won. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020.

 

Naar welke specifieke kleuren wordt er het meest gezocht?

Bij deze analyse is het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur een optelsom van alle ver- schillende zoekwoordcombinaties waarin de desbetreffend kleur als zoekterm voorkomt in relatie met behang. De kleur met het meeste zoekvolume is de goudkleur. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 30.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “goud” in de zoekopdracht in relatie tot behang. Groen behaalde per maand gemiddeld ruim 21.000 zoekopdrachten. 21 Procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op goud. Op de tweede plaats staat groen en de nummer drie is zwart. De kleuren goud en taupe heb- ben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze kleuren relatief sterk van de tien onderscheiden kleuren.

‘Op het gebied van merken is Arte de afgelopen paar jaar spectaculair gegroeid’

 

Merken en winkelformules

Ben je benieuwd naar de ontwikkeling van het zoekvolume van alle 24 kleuren die zijn geanalyseerd? Je leest het in de Behang Marktmonitor 2022. De Behang Marktmonitor biedt tevens inzicht in de belangrijkste merken en winkel- formules op het gebied van behang. Over de afgelopen vier jaar is Kwantum de meest gezochte aanbieder op het gebied van behang. Goede tweede is Karwei. De top vijf wordt gecompleteerd door Praxis, Gamma en Arte.

We zien veel bouwmarkten in de top van de ranglijst. Het onderzoeksrapport behandelt de meest gezochte merken en winkelformules op het gebied van behang, te weten Action, Arte, AS Creation, Cole & Son, Eijffinger, Elitis, Eric Kuster, Esta, Ferm Living, Fotobehangshopz, Gamma, Gucci, Hornbach, Hotel Chique (van Kek Amsterdam), Ikea, Karwei, Kek Amsterdam, Kwantum, Laura Ashley, Leen Bakker, Moooi, Perfax (lijm), Pip, Praxis, Rasch, Riviera Maison, Tesa (klevende spijker), Van Gogh, Versace, Vtwonen en William Morris.

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat er de afgelopen paar jaar forse verschuivingen hebben plaatsgevonden in de markt. Zo zag Arte (foto bovenaan) het marktaandeel groeien van 4 procent in het jaar 2019 tot 16 procent in de eerste helft van 2022.

 

 

 

Het onderzoeksrapport telt 41 pagina’s. Bent u op een andere wijze als professional gerelateerd aan wandbekleding dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.

Meer informatie over de Behang Marktmonitor 2022 en bestelmogelijkheid vindt u op www.marktdata.nl

 

 

 

 

 

 

 

Copyright
© 2022/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Mobilia.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Mobilia, editie oktober 2022. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding