Messe Frankfurt meldt met trots dat Heimtextil 2024 in totaal 46.000 bezoekers uit ongeverr 130 landen heeft opgeleverd die de 2.838 exposanten uit 60 landen hebben bezocht. Volgens de organisatie is dit een toename van 25 procent en zijn er ook meer bezoekers in Frankfurt geweest dan de vorige keer. Dat is niet zo vreemd want dat was middenin het jaar en deze editie werd gewoon minder goed bezocht dan eerdere edities, maar feit is dat 2024 beter is bezocht dan verwacht, ondanks treinstakingen en boerenprotesten.

“Heimtextil sluit af met een overweldigende deelname. De toename in oppervlak, aantal exposanten en het bezoekersaantal maakt duidelijk dat Heimtextil de leidende vakbeurs blijft voor interieurtextiel, zowel voor de consumentenmarkt als de projectmarkt. We zetten de standaard voor de AI-gedreven, duurzame textielindustrie”, aldus Messe Frankfurt directeur Detlef Braun.

Maar liefst 95 procent van de exposanten kwam van buiten Duitsland, met China, India, Turkije, Pakistan, Italië, Duitsland, Spanje, Portugal, het Verenigd Koninkrijk en Nederland als top 10. Wanneer maar 5 procent uit Duitsland komt en Duitsland toch op nummer 6 staat zegt dit iets over de omvang van de top 5 en die van de landen daarna. Wat bezoekers betreft: China, Duitsland, India, Japan, Kroatië, Macedonië, Pakistan, Slowakije en Cyprus leverden meer bezoekers dan vorig jaar. Dat zegt vrij weinig, behalve dat er 10 procent meer Duitsers waren in vergelijking met de stillere zomereditie van 2023.

De beurs houdt overal iedere dag bezoekersonderzoeken (ze zijn bijna niet te ontlopen) en 93 procent van de bezoekers gaf aan tevreden te zijn over deze beurs, vooral met de breedte en diepte van het aanbod. Duitse inkopers waren voor 88 procent tevreden, meer dan 90 procent gaf aan de doelen voor het beursbezoek te hebben bereikt. 78 procent van de exposanten was tevreden over de bezoekers en 80 procent gaf aan zijn doel voor de beurs te hebben bereikt.

Carpet & Rugs was als onderdeel nieuw dit jaar en de deelnemers hieraan waren tevreden, zo zegt Messe Frankfurt. “Voor de eerste keer hebben we hier in Frankfurt gestaan en onze volledige collectie laten zien en dat is de juiste strategie gebleken. De stand werd continu goed bezocht. We hebben wereldwijd veel nieuwe contacten opgedaan, van Azië tot Scandinavië”, aldus Katrien Vandenbroucke, CEO van het Belgische Ragolle. Ook The Rug Republic, met mooie handgeweven kleden uit India, is blij dat ze weer in Frankfurt hebben gestaan. Oriental Weavers uit Egypte is een voorbeeld van een exposant die aangeeft in 2025 weer mee te zullen doen aan Carpets & Rugs.

Verder was er aandacht voor AI binnen de textielbranche als het gaat om design en produceren, maar ook bijvoorbeeld voor terugname van materialen en sorteren zodat het materiaal opnieuw gebruikt kan worden voor nieuwe garens. Met programma’sals ChatGPT en Midjourney kan de tekstuele en visuele kant van het proces sneller verlopen, zo liet de beurs zien. Op de foto ziet u de materiaalbibliotheek met duurzame oplossingen, een onderdeel van de Trend Space van Heimtextil 2024.

Een uitgebreid (beeld)verslag van Heimtextil 2024 vindt u terug in de komende uitgaven van Interior Business Magazine en Mobilia.