Uit de vandaag verschenen Raambekleding Marktmonitor 2023 van marktdata.nl blijkt dat de vraag naar raambekleding in het corona-jaar 2020 sterk was toegenomen. In het jaar 2021 stabiliseerde de markt voor raamdecoratie en in het afgelopen jaar was er sprake van een lichte daling. Als gevolg van de huidige hoge inflatie en energie crisis is isolerende raambekleding razend populair geworden.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over raambekleding voor binnenshuis in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. De analyses hebben betrekking op bijna 100 miljoen zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding voor binnenshuis.

Ontwikkeling van het online zoekvolume van raambekleding
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim twee miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van raambekleding. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 1,5 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim twee miljoen keer gezocht naar raambekleding. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 34 procent toegenomen.

Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 54 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met drie procent daalde. In het jaar 2022 nam het zoekvolume met 11 procent af ten opzichte van het voorgaande jaar. De sterke groei van het aantal zoekopdrachten in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor het interieur in huis en de woonomgeving sterk aan populariteit won. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgde de inflatie, oorlog in Oekraïne en economische onzekerheid in het afgelopen jaar ervoor dat de consument de hand op de knip houdt.

Het volgende figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van enkele product eigenschappen van raambekleding. Een lijn boven de x-as van 0% betekent een groei van het zoekvolume in het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Een stijgende lijn betekent een toenemende groei (of minder sterke daling) van het aantal zoekopdrachten van het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Indien een lijn zich boven de dikke rode lijn van het totaal bevindt, dan duidt dit op een boven gemiddelde groei.

Aanvankelijk kende het productkenmerk lichtdoorlatend een boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume. Sinds het najaar van 2021, toen de energieprijzen begonnen te stijgen, groeide de interesse in isolerende raambekleding zeer sterk. Momenteel zien we bij de meeste productkenmerken een nominale daling van het voortschrijdende jaarlijkse zoekvolume. Alleen het zoekvolume van isolerende raambekleding ontwikkelt zich nog sterk positief. Momenteel is de interesse in isolerende raambekleding circa twee en een half keer zo groot als een jaar geleden, toen er ook al sprake was van een sterke groei.

Wil je actuele informatie over de oriëntatie van de consument op raambekleding? Informatie over de marktverhoudingen en trends op het gebied van soorten raamdecoratie, ruimtes, woonstijlen, kleuren, materiaalsoorten, overige productkenmerken en opties? Ranglijsten met de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen van verschillende soorten raambekleding en de jaarlijkse verschuivingen? Je leest het in de 210 pagina’s tellende Raambekleding Marktmonitor 2023 van marktdata.nl.

Over de Raambekleding Marktmonitor 2023

De Raambekleding Marktmonitor 2023 biedt u inzicht in de (online) oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot raambekleding voor binnen. Het rapport behandelt de ontwikkelingen van het totaal aan raambekleding en per productgroep over de afgelopen vier jaar (2019 t/m 2022) met vergelijkingen van voor en na corona, gedurende de afgelopen vier jaar en verwachte ontwikkelingen voor de komende jaren.

Middels een analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar (2019 t/m 2022) is de online consideration-fase van de customer journey in beeld gebracht (interesse en afweging). Waar zoekt men naar op het gebied van raambekleding voor in huis? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten producten, productkenmerken en leveranciers wordt er gezocht en wat zijn de verschuivingen in de markt? In de analyse is tevens het zoekvolume van aanbieders op het gebied van raambekleding in kaart gebracht (merken, winkelformules en verkoopplatformen), onderverdeeld in raambekleding totaal, gordijnen, gordijnstoffen, rolgordijnen, jaloezieën, horren en hordeuren, plisses, lamellen, vitrages, vliegengordijnen, vouwgordijnen, duo rolgordijnen en shutters.

Het onderzoeksrapport telt maar liefst 210 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig
uitgevoerd. Bent u actief in de branche van raambekleding of bent u op een andere wijze als professional
gerelateerd aan raamdecoratie voor in huis dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.
Meer informatie over de Raambekleding Marktmonitor 2023 en bestelmogelijkheid vindt u op www.marktdata.nl.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag en marktontwikkelingen.

Meer informatie vindt u op