Voorsprong houden op de concurrentie is essentieel, toewijding aan vloerkleden als specialiteit bepaalt het succes van online platform Volero.nl

 

Joost van der Goot is oprichter en mede-compagnon van het succesvolle online verkoopkanaal Volero.nl dat zich specialiseert in de verkoop van vloerkleden. Hij is een groot voorstander van het kiezen van een productgroep en je daarin te verbreden en te verdiepen: “Online aanbieders zijn of heel groot en een generalist of een niche specialist zoals wij. Een positie daar tussenin willen innemen is heel lastig.” Een gesprek over gericht ondernemen, leren van wat hij “de verschillende volwassenheidsfases van een bedrijf” noemt en internationale ambities.

 

“IK ZIE OM ME HEEN DAT VEEL WOONWINKELS NIET MEEGAAN IN HET VERANDERDE AANKOOPPROCES, ZE ZIEN DE FYSIEKE WINKEL NOG STEEDS ALS START EN FINISH VAN DE AANKOOP.”

 

 

Het was 8 jaar geleden dat Joost van der Goot zijn studie succesvol afsloot als 26-jarige en op zoek ging naar de mogelijkheid voor het starten van een eigen bedrijf. “Ik had inmiddels al ervaring met het bouwen van websites en online marketing. De handelsgeest is mij van huis uit meegegeven. Ik wilde een webshop beginnen, maar waarin?” Zijn vader verkocht verf voor de scheepvaart en zo besloot Joost om ook verf te gaan verkopen, maar dan online. “Ik kwam erachter dat er niet te concurreren viel tegen de grote bouwmarkten die voor een liter latex minder geld hoefden te betalen dan voor een fles bronwater. Dus dat was niet de weg.”

Via de contacten in de verfwereld kwam hij op behang als productgroep en zo startte hij met de site en webshop Behangwinkelier. nl. “Na de behangwinkelier hebben we de keuze gemaakt om meteen de woonwinkelier op te richten en niet te gaan differentiëren. Mijn oud compagnon sloot in die periode aan. We deden het niet slecht met al die verschillende productgroepen online, we draaiden tot 100.000 euro omzet per maand en hadden 5 of 6 medewerkers in dienst, maar wilden we echt groeien dan moesten we in het aanbod snoeien.”

FOCUS OP VLOERKLEDEN

De keuze voor karpetten was al snel gemaakt, want dit product bepaalde inmiddels al 80 procent van de omzet. “Er waren nog geen grote spelers die volume hadden en het professioneel aanpakten, dus daar lag een kans. We wisten dat de behoefte vanuit de consumentenmarkt er was en hebben dit gat opgevuld met Volero.nl.” Waar komt deze naam eigenlijk vandaan? Joost: “Het is een anagram voor ‘vloer’ plus een extra ‘o’ waardoor de naam internationaal goed uit te spreken is. Je kunt je voorstellen wat voor tongtwister het is voor een Duitse of Franse retailer om ‘Vloerkledenwinkelier.nl’ te moeten uitspreken.

Bovendien biedt deze naam de mogelijkheid om in de toekomst het aanbod eventueel verder uit te breiden, maar die ambitie hebben we nog niet.” De ambitie om internationaal te opereren kwam al wel vrij snel op: “Nederland is een klein land met een relatief kleine markt. De structuur van een bedrijf als het onze maakt het ook eenvoudig om over de grenzen te kijken. Maar ik heb wel gemerkt dat er verschillen zijn tussen de verschillende landen wat betreft presentatie, sfeerbeleving en logistieke gebruiken. We leren nog iedere dag wat dat betreft. Wanneer het om smaak gaat merk ik wel dat deze langzaam naar elkaar toe groeit. De invloed van social media draagt daaraan bij.”

 

 

“NEDERLAND IS EEN KLEIN LAND MET EEN RELATIEF KLEINE MARKT. DE STRUCTUUR VAN EEN BEDRIJF ALS HET ONZE MAAKT HET OOK EENVOUDIG OM OVER DE GRENZEN TE KIJKEN.”

 

 

VASTHOUDEN VAN EEN GROTE OMZET

Het moment waarop Volero.nl als vloerkledensite operatief werd viel 1 jaar voor het uitbreken van de coronapandemie: “Uiteraard hebben wij ook geprofiteerd van de boom in omzet voor de interieurbranche. Maar we waren al groot in Nederland voor het uitbreken. We hebben de grote getallen in omzet weten vast te houden tot op de dag van vandaag. Ik denk dat dit komt door onze toewijding aan dit ene product: vloerkleden. We zijn inmiddels heel goed in het ontwerpen, laten produceren, presenteren, verkopen en verzenden van kleden.

Maar we hebben navolgers en moeten voorsprong zien te houden, door actueel te blijven in het aanbod en het nog verder verfijnen van onze service.” Het bedrijf doet alles zelf: van het ontwerpen van de kleden tot de inkoop, marketing en logistiek. Veel kleden worden vanuit Aziatische landen geïmporteerd. “Ik denk dat we er goed aan hebben gedaan om te kiezen voor dit ene product. De onlinehandel voor het interieur bestaat of uit grote partijen, generalisten, die alles kunnen aanbieden of uit niche spelers zoals wij. Wanneer je als onderneming daartussenin valt heb je het moeilijk.” Omdat hij weet dat vloerkleden ook een visuele en tactiele kwaliteit bezitten die niet alleen via een scherm kunnen overkomen heeft Volero.nl twee fysieke showrooms geopend.

“Ook omdat we met name een oudere doelgroep bedienen die prijs stelt op het zien en voelen van de kleden. De twee showrooms genereren ook omzet, maar 90 tot 95 procent van de omzet is online. Het is ook niet de bedoeling dat we meer showrooms in Nederland gaan openen. Twee volstaat.”

BESLISSING OM TE DELEGEREN

Waar liep hij tegenaan als ondernemer, wat dreigde een valkuil te worden? Joost: “Het bedrijf bleef groeien en liep door wat ik verschillende volwassenheidsfases noem. Ik werd meer en meer een manager, met afstand tot de producten en de markt. Ik haalde geen energie meer uit de werkzaamheden, ik zat niet meer op mijn plek. Om dit op te lossen hebben we een algemeen directeur en een financiële directeur aangesteld, zodat ik me weer meer kan richten op productontwikkeling, het reizen naar leveranciers en met hen overleggen over nieuwe producten en het nadenken over mooie projecten. Daar haal ik mijn energie nu weer uit.”

Volero.nl is binnen Europa niet de enige online aanbieder die gespecialiseerd is in vloerkleden: “Er zijn 2 voornaamste concurrenten die groter zijn dan wij, maar die niet ons niveau van productontwikkeling en marketing hebben. Wij ontwerpen echt alles zelf en zijn zeer flexibel in onze maatvoeringen. Zij zijn bovendien duurder dan wij.” Hij is ervan overtuigd dat het kiezen voor kleden, een product met een hogere omloopsnelheid en een hogere vervangingsgraad dan bijvoorbeeld zitbanken of eettafels, mee heeft geholpen aan het huidige succes, ook in deze uitdagende tijden: “Het is een visueel product dat direct aanspreekt of niet en waar mensen gericht naar op zoek kunnen gaan.”

VIJVER VERGROTEN

Wie op de site van Volero.nl kijkt ziet dat er ook gekozen kan worden uit bijzettafels, stoelen en andere interieurproducten: “Dat is nog een overblijfsel van de eerdere incarnatie van onze webshop. We investeren niet meer in productontwikkeling voor deze meubelen, maar houden het erbij voor het geval dat iemand toevallig ook nog iets anders zoekt dan een kleed. Het is bijvangst. We hadden destijds de keuze: het assortiment verbreden of de vijver vergroten door over de grenzen te kijken. We hebben heel duidelijk voor het laatste gekozen, en gelukkig maar.” Dit jaar heeft het bedrijf de activiteiten uitgebreid naar Polen, Frankrijk en sinds zeer recent Zweden. “België krijgt dit jaar ook nog een eigen site, Volero.be. We hadden al Belgische klanten via de Nederlandse site maar inmiddels verdient deze markt een eigen benadering en service.” Andere landen zijn nog niet in het vizier: “Eerst de diepte in bij de landen waar we nu actief zijn.”

Daarnaast loopt nu het project van in Nederland uitbreiden naar de B2B markt als uitdaging: “We hebben een collega aangenomen om deze markt te bewerken, waarbij we in eerste instantie aan kinderdagverblijven denken. Daar is een grote behoefte aan huiselijke, zachte, eenvoudig te reinigen kleden. We gaan deze markt rechtstreeks bewerken. Voor dit soort instanties was de keuze tot nu toe heel beperkt: of naar de Kwantum of IKEA of naar dure projectinrichters. Wij springen nu in het gat daartussenin.” De volgende stap zijn samenwerkingen met interieurstylisten, vakantieparken en andere typen van hospitality.

OVER 5 JAAR

Tot slot, waar denkt hij dat het bedrijf staat over 5 jaar? “Ik hoop dan de grootste te zijn in Europa. Ik zie om me heen dat veel woonwinkels niet meegaan in het veranderde aankoopproces, ze zien de fysieke winkel nog steeds als start en finish van de aankoop. Het is dan ook steeds lastiger om een keten met 40 fysieke winkels overeind te houden in deze tijd. Het is te log en te star. Onze showrooms genereren omzet maar zijn voornamelijk een marketingtool. We hebben variabele kosten in vergelijking met een puur fysieke aanbieder.” Hij denkt ook na over het opzetten van een showroom per land in de buitenlandse markten waar Volero.nl nu actief is. “Het leukste van dit werk, van dit product, is de keten waarbinnen we zitten. Ik vind het geweldig om te zien hoe onze producten worden gemaakt. Het biedt me inspiratie voor nieuwe ideeën. Was het destijds niet met vloerkleden gelukt, dan had ik wel een ander product gevonden om succesvol online te kunnen verkopen. Uiteindelijk draait het om reduceren en specialiseren, om keuzes maken en in de eenmaal gemaakte keuze de beste te willen worden en dit ook te blijven.”

 

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Mobilia, editie september 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding