Feest bij Decorette. Formuledirecteur Angela van Dongen over het succes en de uitdagingen.

Over toekomstproof zijn, personeelstekort in de markt en winkels die showrooms worden.

Angela van Dongen, sinds 2014 formuledirecteur bij Decorette vertelt in Hoevelaken in het pand van Euretco, over de toekomst van Decorette. Er zijn grootse plannen voor het jaar 2022, maar eerst wordt er feest gevierd i.v.m. het 50-jarig bestaan. Angela: “Vijftig jaar is natuurlijk wel een mijlpaal. De stemming is goed, dus zeker na zo’n periode van donkerte vinden we het belangrijk om met ondernemers en relaties eind dit jaar een feest te vieren. En gedurende 2022 willen we ook echt met de consument feest vieren. Hoe alles precies gaat, daar zijn we nu mee bezig. We hebben heel veel historisch materiaal: beeldmateriaal, radiocommercials etc. Dus we willen echt terug naar de roots, naar de jaren ‘70. Dat past ook wel in een bepaalde marketingfilosofie en het past ook bij ons. Dus alle zolders van ondernemers zijn we nu aan het afstruinen. We hebben veel tweede generatie-ondernemers met eigen panden, dus we vinden van alles.”

Van winkel naar showroom

“In januari gaan we ook ons winkelconcept wijzigen. Onze zaken worden meer showrooms. Eigenlijk zijn we daar al een beetje mee begonnen. Dat komt ook door voortschrijdend inzicht tijdens de corona-periode. De winkels waren dicht, maar we draaiden door als nooit tevoren. We hadden veel meer tijd voor deklant. We werkten al deels op afspraak met de klant maar dat werd bijna de routine. Om te voorkomen dat je in een winkelomgeving zit waarin de klant denkt: ik schiet je wel even aan, hebben we er bewust voor gekozen om duidelijke werkplekken te maken. De consument kan vrij door de winkel lopen, maar het is wel duidelijk dat hij de mensen die bezig zijn met overleg nu niet moet aanschieten. Er zijn dus werkstations waar je spullen kan laten liggen: foto’s van een woning, plattegronden etc., waar de ondernemer alles voor een klant al kan voorbereiden. In januari beginnen we met de ombouw van de winkel in Maassluis. Vervolgens gaan we deze pilot testen, en dan komt de volgende
winkel. Al met al een traject van een vijf jaar.” Lees het laatste nieuws hierover onder dit artikel.

Van productaankoop naar oplossing

“In de afgelopen jaren is Decorette heel erg verschoven van product-aankoop tot oplossingen voor een huis. Het is nu meer: ‘Ik wil een nieuw interieur en help mij’. En dan gaat het niet alleen om de sfeer, maar ook om het technische gedeelte. Dat is ook een grote verschil tussen ons en een stylist. Een stylist brengt een advies uit op hoofdlijnen. Het ziet er dan wel prachtig uit maar concreet kunnen er veel ideeën zijn die niet uitvoerbaar zijn. Een stylist mist vaak het technische stuk. Onze ondernemers denken mee met die klant naar oplossingen en vragen: Wat is je budget? Wil je alles gelijk veranderen of in fases? Hoe is je leefsituatie? Heb je een hond? Wij zijn wat pragmatischer. Soms komt iemand hier binnen met: ik heb zo’n prachtige vloer gezien, of ik wil dit op mijn wanden. En dan moet de ondernemer zeggen: dat is mooi, maar ik denk dat dit of dat een veel betere oplossing is. En onze ondernemers weten alles van domotica en kunnen dingen monteren. In alle rust willen we daar met de consument over praten. Dus gaan we ook naar de consument thuis. Het is altijd een match tussen gesprek in de winkel en gesprek aan huis.”

Hele interieur

“We kunnen de klant helpen met het hele interieur. We hebben een klein assortiment meubelen, maar we hebben veel contacten met leveranciers van meubelen en accessoires. Het gaat dus echt over ontzorgen, niet alleen over verf en behang maar over totaalinrichting. Voorheen kwam misschien één op de vijf klanten daarvoor. Dat is nu andersom. De nieuwe klant moet ook weten dat dat allemaal mogelijk is. Daarom hebben we eerst gekeken naar wie is onze klant. Wat vindt die klant belangrijk. Daar hebben we onze marketing op aangepast. Nu zitten we qua collectie, marketing en uitvoering op een bepaald level, maar de uitstraling van de winkel sluit er nog niet op aan. Ons imago moet kloppen. Dat gaan we in 2022 doen.”

Duurzaamheid

“Een onderwerp dat tegenwoordig ook belangrijk is, is duurzaamheid. We hebben nu gecertificeerde fabrikanten die tapijt en gordijnen helemaal kunnen hergebruiken. Een bepaald deel van onze collectie gaat op die manier. Bij de aanschaf houdt de consument dan al rekening met de verwerking als het product versleten is. Sowieso houden we bij alle producten rekening met sustainability. Als een klant over een pvc-vloer nadenkt en het heeft over hergebruik dan wijzen we hem op een beter alternatief als marmoleum of een houten vloer. We kunnen vertellen wat de herkomst van een product is en wat het energieverbruik is. Maar ook wat bespaar je aan stookkosten door bijvoorbeeld een bepaald type jaloezieën met folie voor je raam te hangen, of gevoerde gordijnen. Die aandacht voor het milieu houdt ook in dat onze leveranciers en sommige ondernemers elektrische auto’s hebben, zonnepanelen, reststoffen naar Blijf-van-mijn-lijf-huizen brengen etc. We moeten maatschappelijk verantwoord werken. Het hele verhaal moet kloppen.”

Toekomst

“We moeten nu wel voorbereid zijn op andere tijden, maar ik denk dat we als formule behoorlijk toekomstproof zijn, ook omdat we aan de juiste knoppen kunnen draaien. Daar zijn we heel ver in. In het land van de woningtextiel zijn er weinig bedrijven die zo met cijfers bezig zijn als wij. Fijnmazig weten we waar onze klanten vandaan komen. En ja, veel verdienen boven modaal. Ik maak me geen zorgen om de nabije toekomst. Zolang er gebouwd wordt – en dat komt binnenkort – blijven wij aan de slag. Onze grootste zorg nu is personeel. Ouders sturen kinderen naar de universiteit of naar een HBO, terwijl iemand die zijn vak verstaat tegenwoordig meer verdient dan iemand bij een bank. Een goede stoffeerder kan nu 80.000 euro bruto per jaar verdienen! Door het grote personeelstekort zijn we een eigen opleiding begonnen. We hebben allround vaklui nodig, die ook de klant netjes te woord kunnen staan. Het gaat om vier dagen praktijk per week en één schooldag. Een mbo opleiding kan in twee jaar én men krijgt een baangarantie. Heel jammer vind ik het dat ROC’s zo’n 1500 stylisten per jaar opleiden terwijl daar maar vijftig banen voor zijn. Doodzonde. Tot slot: Wij geloven ook in een mobiele Decorette. De eerste rijdt inmiddels rond in Vordenkomt er nu aan. Dat is dus een ondernemer zonder winkel, die wel een samenwerking is aangegaan met een winkel. Zo iemand lijkt een beetje op een styliste, maar komt wel met de oplossingen van Decorette.”


NIEUW WINKELBEELD DECORETTE: MEER SHOWROOM DAN WINKEL

Een nieuw jaar, een nieuwe look! In 2022 gaat Euretco formule Decorette onder leiding van formule manager Angela van Dongen van start met een nieuw winkelconcept. ”Onze woonwinkels krijgen namelijk een heuse make-over. Hierin staat jouw persoonlijke woonwens nog meer centraal en zijn we nog beter in staat om jou te voorzien van woonadvies.” Eind januari kunnen onze lezers kennismaken met dit nieuwe winkelbeeld in onze woonwinkel te Maassluis.

Meer showroom, dan winkel

”Als klant is de klant aan het juiste adres voor persoonlijk woonadvies bij Decorette. Om hier nog meer de nadruk op te leggen vind je in onze winkel zowel werkstations als inspiratiekamers. Deze combinatie benadrukt het gevoel van een luxe showroom maar mét het uitgebreide productassortiment dat je van ons gewend bent.”

Nog meer persoonlijk woonadvies

”In de woonwinkels vind je een aantal werkstations. Op deze stations verzamelen onze designers gordijnstoffen, vloerstalen en behangboeken die aansluiten bij de woonwens van betreffende klant. Daarnaast is er een scherm waarop we een moodboard kunnen weergeven en bespreken. De woondate wordt hierdoor nog persoonlijker, met meer plek voor een compleet interieuradvies.”

Inspiratiekamers

Naast de werkstations vind je verschillende inspiratiekamers in de vernieuwde winkel. Kamers waarin de nieuwste collecties, duurzame keuzes en trends op het gebied van interieur worden weergegeven. Zo kan men de producten in een woonsfeer ervaren en ka men zich laten inspireren.

Het nieuwe winkelbeeld krijgt meer de uitstraling van een woonatelier. ”We gaan op een nieuwe manier te werk, krijgen een nieuwe uitstraling en leggen nadruk op Stille Luxe. Bij Decorette staat service namelijk altijd voorop.” Interieurwinkel Maassluis is de eerste winkel die in deze nieuwe look&feel wordt gestoken. De winkel zal in januari drie weken gesloten zijn om totaal te worden verbouwd. Eind januari zal de opening zijn en kan iedereen kennismaken met het nieuwe winkelbeeld.


Wie is Angela van Dongen?

  • Gezin: 20 jaar getrouwd met Hans en twee meiden van 19 en 15 jaar.
  • Functie: directeur Decorette en formule manager Hubo
  • Leeftijd: 51 jaar
  • In de branche sinds: 1995
  • Waarom deze branche? Retail is een mooie branche met veel dynamiek. Samenwerken met zelfstandig ondernemers en het ontzorgen van de consument vind ik heel leuk om te doen.
  • Welke muziek luister je in de auto? Harde rockmuziek of klassiek afhankelijk van mijn bui.
  • Eerste wat je in de ochtend doet: Douchen, eten en krant lezen.
  • Hekel aan: Mensen die onbetrouwbaar zijn en niet integer.
  • Inrichting thuis: Stille luxe, rustig design maar wel comfortabel.
  • Leukste onderdeel van je werk: Innoveren, vooruitdenken en kansen zien.
  • Kleding: Volgens de laatste mode maar wel passend bij mijn leeftijd.
  • Wat vind je zelf een mooi interieur? Rustige design klassiekers, maar wel een warm nest, geen minimalisme.
  • Wat maakt je goed in je vak? Denk in kansen, durf risico’s te nemen en kan mensen enthousiasmeren om het avontuur met me aan te gaan.
  • Geur: Chanel
  • Sport: Duiken
  • Als ik niet werkzaam zou zijn in deze branche, dan: Sta ik voor de klas, ik heb een docentenbevoegdheid en hou er van om ervaringen over te brengen op een nieuwe generatie.
  • Welk bedrijf bewonder je: IKEA
  • Drinkt het liefst: rode wijn of water
  • Rookt: niet
  • Slechte gewoonte: Voor de zoveelste keer mijn sportavond weer afzeggen.
  • Gaafste wat ik ooit heb gedaan: Duiken tussen de hamerhaaien op de Maldiven.
  • Favoriete restaurant: Treeswijk Hoeve in Waalre
  • Zakelijke blunder/strategische beslissing die verkeerd heeft uitgepakt: Container in China ingekocht met rieten manden, partij zat vol met schimmel en verstekelingen. Kosten zijn niet meer te verhalen en wel de douane op mijn dak.
  • Rijdt: BMW
  • Leest: Trillers, biografieën of kunstboeken
  • Andere hobby’s: Musea en concerten bezoeken
  • Land: Italië
  • Vakantiebestemming: Zuid Afrika
  • Trots op: mijn gezin