De vooruitzichten voor de beurzen Ambiente, christmasworld en creative world die tussen 6 en 10 februari 2026 gaan plaatsvinden in Frankfurt, zijn goed volgens organisator Messe Frankfurt. Tijdens een presentatie in Hotel New York in Rotterdam werden de drie beurzen verder toegelicht door Stefan Schopp (beursdirecteur van christmasworld en creativeworld) en Erdmann Kilian (directeur marketing communicatie Messe Frankfurt).  De drie beurzen zijn nagenoeg uitverkocht en men verheugt zich op veel bezoekers, met name met een projectmatige achtergrond.

Stefan Schopp (hierboven) gaf aan dat er opnieuw veel Nederlandse en Belgische deelnemers zijn aan christmasworld 2026.  “De beurs is bijna helemaal volgeboekt. Wij leggen als beurs graag de nadruk op het netwerkelement van een beursbezoek, meer nog dan het tonen van nieuwe producten. Elkaar ontmoeten en inspiratie opdoen vormen het hart van onze beurzen, niets voor niets is het motto Make the Market Moments Yours.” De trends zijn weer te zien op presentaties in de foyer van hal 4.1 met als centrale thema’s Brave, Light en Solid. Decoration Unlimited wordt als presentatie de komende editie opnieuw verzorgd door 2dezign. Pascal Koeleman en Rudi Tuinman kozen deze keer voor het thema Tropical Bounty, compleet met bloemen, palmen, levendige kleuren en zelfs zand en water. Alles voor een wow effect in de winkels die zich laten inspireren door deze presentatie.

Hal 4.0 is het toneel voor de presentatie Visual Merchandising and Light, deze keer met name gericht op nieuwe groepen inkopers die de beurs probeert te bereiken voor seizoen decoratie: winkelcentra, luchthavens, leisure parks, city marketing en dergelijke. Een intelligente keuze want deze groepen maken hoe dan ook deel uit van de belevingseconomie en zijn minder grillig en behoudend in hun inkoopbeleid dan veel retailers of hospitality inkopers. Ook weer gericht op netwerken: Coffe and Connect in hal 4.0, dit jaar voor het eerst en men verwacht in Frankfurt voor 2026 nog meer animo in het laten ontmoeten van deelnemers en bezoekers in een informele omgeving.

Als laatste over christmasworld 2026: op vraag vanuit de markt zullen er aanbieders van natuurlijke kerstbomen te vinden zijn op de beurs. Het promoten hiervan past ook weer in het beleid van Messe Frankfurt om als beursorganisator de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties te volgen, maar nogmaals: de impuls voor deze zet komt vanuit de kerstmisbranche. Er is blijkbaar meer vraag naar natuurlijke bomen in plaats van de kunststof modellen die jaar na jaar opgezet en gedemonteerd kunnen worden.

 

Erdmann Kilian (hierboven) wist te melden dat Ambiente in september al was uitverkocht. Bij het onderdeel Dining ligt de nadruk van het beursaanbod en de aan te trekken bezoekers nog meer op de horeca dan eerder. Hal 11.0 is de horecahal tijdens de beurs en veel presentaties zijn gemaakt in samenwerking met Westwing. Waar de nadruk bij de editie van 2025 lag op serviezen en glaswerk zal in 2026 de ‘back of house’ een prominente plek innemen: pannen, ovens en dergelijke keuken hardware. De Spot on Kitchen Essentials houdt in dat chefs van over de hele wereld deze producten gaan demonstreren, voor hoteliers is er een speciale dag op de zaterdag (de eerste dag van de beurs).

 

Ook Ambiente Living, het gedeelte met meubilair, verlichting en accessoires, staat in het teken van horeca: “De ervaring leert dat we meer en meer ons ontwikkelen als een beurs voor hospitality als doelgroep. Retailers zijn uiteraard zeer welkom op de beurs, maar ook bij de presentaties in hal 3.0 richten we ons als beurs meer op kantoor- en projectinrichting.” Interior Looks in hal 3.1, waarvan de eerste opzet dit jaar te zien was, zal met name Duitse merken en aanbieders herbergen. Ook bij de Academy is er veel plaats ingeruimd voor een ander publiek van toehoorders dan de zelfstandige detaillist, hoewel deze uiteraard weer van harte welkom is. De primaire doelgroepen zijn designers, architecten en projectinrichters. De European Association of Interior Designers is betrokken bij het programma van presentaties.

Een kwart eeuw Ambiente Talents gaat gevierd worden met werk van alumni zoals Sebastian Herckner, misschien wel de bekendste oud-deelnemer in de 25 jaar.Het onderdeel Ambiente Giving heeft 300 exposanten in hal 4.2 en er is opnieuw een overlap met christmasworld en creativeworld: “We streven naar een one stop shop ervaring voor de bezoekers, een synergie die dit jaar al enigszins merkbaar was”, aldus Erdmann Kilian. Hij noemt de Compass Talks op februari, de dag van de opening van de beurs, waarbij Messe Frankfurt in gesprek gaat met exposanten, brancheverenigingen, bestuurders en journalisten over de toekomst en de te nemen koers van de beurzen: “We hebben uitdagingen en zoeken samen naar oplossingen. Uiteraard merken wij ook dat het beurslandschap nog steeds verandert, dat wat er van een beurs wordt verwacht als platform constant verschuift.”

Op de vraag hoe Messe Frankfurt bijvoorbeeld jongere bezoekers van Gen Z wil aantrekken zegt hij: “We werken samen met een beroepsopleiding voor inkopers om de studenten te laten wennen aan beurzen en duidelijk te maken wat de voordelen zijn van veel leveranciers op dezelfde plek gedurende een periode. Ze moeten echt leren hoe een beurs gebruikt kan worden als inkoopmoment. In het kader daarvan roep ik bezoekers ook op om juist jongere medewerkers mee te nemen naar de beurzen. Laat hen meebeslissen in wat er eventueel ingekocht kan worden, verhoog de betrokkenheid en het gevoel van verantwoordelijkheid.” Stefan Schopp vult aan: “Wij hebben onlangs 200 jonge content creators uitgenodigd om content te schrijven en te posten over de drie beurzen, in samenwerking met de exposanten. Dat was over en weer zeer leerzaam en informatief, een geslaagd evenement. Het bewijst dat we onze ogen niet sluiten voor het feit dat met name voor jongeren het bezoeken van beurzen geen vanzelfsprekendheid meer is, maar dat het wel degelijk een meerwaarde blijft bieden voor bezoekers.”

Erdmann Kilian ging tot slot zelf nog even in op de uitdaging van de aanwezigheid van met name Aziatische fabrikanten op de afdeling Global Sourcing (bedoeld voor productie en levering van items in grote volumes aan bijvoorbeeld groothandels of als private label) en de deelname van groothandels die als schakel tussen deze producten en met name retailers functioneren. In het verleden waren er gevallen waarbij bezoekers de groothandels oversloegen en te vinden waren bij Global Sourcing in de 5 verdiepingen van hal 10 en  hal11.1 voor lagere prijzen: “We scheiden beide partijen zoveel mogelijk om dit soort confrontaties te voorkomen. We letten ook op het aanbod: geen 30 aanbieders met 30 keer dezelfde serviezen, soms allemaal uit hetzelfde dorp. Het is slecht voor de diversiteit en de kwaliteit van het aanbod. We hanteren daarom een streng selectieproces. Helemaal waterdicht gaat het nooit worden, maar we houden alles scherp in de gaten, ook tijdens de beurzen.”