“Waar het in veel branches heel normaal is om jezelf of je personeel regelmatig te laten bijscholen, is de interieurbranche langzaam maar zeker achterop aan het raken waar het gedegen kennis betreft. De consument daarentegen wordt steeds slimmer en komt steeds beter voorbereid naar de winkel.” Een gesprek met René Manders (57) van Gordijnadvies die “tussen de gordijnen geboren is”, vanwege zijn 10-jarig jubileum als columnist voor Mobilia.

Tekst: Monique van Empel

 

Stel jezelf even voor

“Ik grap wel eens dat ik geboren ben tussen de gordijnen. Mijn ouders, broer, familie, opa en oma werk(t)en allemaal in de woningstoffering. Toen ik als kind een stereotoren wilde kopen, gaf mijn vader wel geld, maar zei dat ik daar gereedschap van moest gaan kopen om zo mijn eigen geld te gaan verdienen. Zo ben ik op mijn elfde bij mijn ouders in de zaak begonnen, en vanaf toen ieder weekend. Later heb ik een aantal gordijnateliers in binnen- en buitenland gehad. Daar was ik constant op zoek: hoe kan het mooier, hoe kan het beter en hoe kan het sneller. Dat kan alleen maar als je een gedegen stoffenkennis hebt, veel weet van machines en hun mogelijkheden en natuurlijk van confectietechnieken. Als je zo dag in dag uit, jaar in jaar uit, bezig bent met het verbeteren van kwaliteit, dan heb je op een gegeven moment een gigantische kennisbank in je hoofd zitten. Aan die kennis heeft niemand iets als je het niet deelt. Zodoende ben ik boeken gaan schrijven en zijn de trainingen ontstaan.”

Hoe is destijds het contact met Mobilia tot stand gekomen?

“Door het beantwoorden van vragen aan de Gordijnadvieslijn, is het idee ontstaan bij Mobilia. Sommige vragen die mij gesteld worden, verschijnen in de column ‘Vraag@gordijnadvies’, naar het gelijknamige e-mailadres waar nog steeds iedereen vragen kan stellen over gordijnen.”

Weet je nog waar je eerste column over ging?

“Het is altijd leuk als je voor de eerste keer ergens in gepubliceerd wordt, dus die Mobilia heb ik zeker nog. Kijk, hier heb ik ‘m, het ging over zijde.”

Wat is er in tien jaar veranderd in dit segment?

“Waar tien jaar geleden nog heel veel werd gedaan aan het opleiden van personeel, is dat de laatste jaren een stuk minder geworden. Ik vermoed dat verkopers eerst op internet gaan zoeken om hun vragen te beantwoorden. Dat is jammer, want heel vaak is dat een eenzijdig verhaal, geschreven door iemand die zijn of haar producten wil verkopen. In de trainingen van Gordijnadvies worden naast de voordelen ook de nadelen behandeld en is alles vertaald naar wat je er als gordijndeskundige aan hebt. Een voorbeeld dat ik vaak noem is dat iedereen weet dat katoen water op kan nemen. Maar wat heb je aan deze wetenschap als je niet weet waarom dat voor gordijnen gunstig is en wanneer niet.”

Wat is jouw advies voor de branche?

“Er wordt bij veel bedrijven te weinig in kennis geïnvesteerd. Ik vind het jammer om te merken dat verkopers soms veel meer bezig zijn met wat ze mooi vinden, in plaats van wat nou echt qua eigenschappen optimaal bij de wensen van de consument past. Mijn advies is dan ook om te investeren in kennis en te zorgen dat je altijd méér weet dan de consument én je concurrent.”

Wat is vakmanschap in jouw ogen?

“Vakmanschap is als je zeker weet dat goed niet meer beter kan. Ben je op de hoogte van de mogelijkheden en de nieuwste ontwikkelingen? Als je het antwoord weet, dan moet je er iets mee doen, of een goede reden hebben om het niet te doen. Weet je het antwoord niet, dan ben je geen vakman.”
“Stel je bent verkoper. Maar een gordijn verkopen omdat het zo gemakkelijk verkoopt, is geen vakmanschap. Het vakmanschap dat we bij Gordijnadvies bij proberen te brengen, is om zoveel mogelijk informatie uit je klant te halen. Met de kennis die je hebt van alle eigenschappen van de grondstoffen, het garen, het doek en de toepassingen daarvan, loop je naar het stalenrek om te kunnen zeggen: Dan is dít het gordijn dat jullie zoeken.”

Wat heeft Gordijnadvies concreet te bieden?

“Uiteraard is Gordijnadvies bekend om de expertise en de beantwoording van vragen gesteld via vraag@gordijnadvies.nl. Ook het oplossen van klachten is een belangrijk deel van mijn werk. De klachten die consumenten hebben, vergen vaak onderzoek aan huis. Ook rechtsbijstand en rechtbanken eisen een onderbouwing voor het advies dat ik geef om de klachten op te lossen.”
“Het mooiste zou zijn als Gordijnadvies geen expertises meer hoeft uit te voeren bij consumenten thuis. Dan zou elke woninginrichter het perfect doen. Tot die tijd zijn wij het enige opleidingsinstituut dat gespecialiseerde trainingen voor de raambekleding branchebreed aanbiedt. Ook hebben we diverse softwareprogramma’s voor raambekleding.”

Hoe vaak wordt Gordijnadvies om hulp gevraagd?

“Zo’n vijftig keer per jaar. Ongeveer tien zaken daarvan betreffen advies met een expertise op locatie, via rechtsbijstand of rechtbank. Het zijn meestal zaken waarbij de woninginrichter niet meer verder mee wil werken aan een klacht, omdat die vind dat ze al genoeg gedaan hebben. Hier in Nederland staat een consument heel sterk als deze een klacht heeft. In de meeste gevallen wordt de consument dan ook in het gelijk gesteld.”

Wat voor trainingen geeft Gordijnadvies?

“Gordijnadvies verzorgt cursussen en trainingen voor iedereen die werkzaam is in de woningtextiel. Met name voor gordijnen, binnenzonwering, stoffen, tapijt en confectiemachines. En dus niet alleen voor verkopers, maar ook vertegenwoordigers van stoffenleveranciers, stoffenfabrikanten, stylisten, raamstoffeerders en medewerkers van een gordijnatelier, worden door Gordijnadvies.nl geschoold. Klassikaal of via e-learning modules.”
“We hebben trainingen voor verkopers, grondstoffen kennis, productkennis gordijnen of tapijt, twee niveaus in meten en berekenen en een training over binnenzonwering. Voor raamstoffeerders hebben we een training, voor handige Harries hebben we een training kleine reparaties, afstellen en onderhouden van naaimachines. En voor medewerkers van gordijnateliers hebben we diverse algemene of gespecialiseerde confectie- en machinekennis trainingen.”

Vertel even iets meer over het nieuwe e-learning?

“Op dit moment zijn we bezig om e-learning op te zetten. Trainingen die online te volgen zijn, al dan niet in combinatie met klassikale trainingen. Op die manier kunnen we de cursussen thuis aanbieden op een tijdstip dat het de cursisten zelf uit komt. Ik hoop dan ook dat we hier nóg beter mee aansluiten op de vraag naar kennis. Er staat al een demo-cursus online en de eerste e-learning cursussen zijn al te boeken op de website.”

Wat doe je hiernaast nog meer?

“Naast Gordijnadvies heb ik nog een bedrijf: ‘Desteny bijzondere raambekleding’. In dit bedrijf hebben we een gordijnatelier, een groothandel in binnenzonwering en voeren we raamstofferingen uit. Ik ben dan ook wekelijks actief in het gordijnatelier met het maken van bijzondere raambekleding; vooral schuine gordijnen met verstekplooien worden bij ons veel gemaakt. Dat doen we ook voor andere ateliers. Met het plaatsen van gordijnen of binnenzonwering en de groothandel, blijf ik actief in de branche. Daarnaast onderhouden we af en toe de machines voor kleine ateliers. Zo houd ik contact met de vakken waar ik les in geef.”