Lebesque leest kleden

‘Ik schat dat er in Iran nog zeker tien miljoen kleden opgestapeld liggen, wachtend op een koper.’

 

‘Ik schat dat er in Iran nog zeker tien miljoen kleden opgestapeld liggen, wachtend op een koper uit binnen- of buitenland. Handgeknoopte en dus unieke vloerkleden van soms wel een eeuw oud. Hoogste tijd dus om hier iets mee te doen! Vintage is trend en dus handel. Maar voor zover ik weet zijn wij de enigen, die rechtstreeks kleden kopen in Iran. Na bijna drie jaar in Iran te wonen en werken, heb ik inmiddels alle kennis in huis om te weten wat voor kleed ik zie. Ik kan kleden lezen.’

Een interview met zoon Thymo en vader Marcel Lebesque over de vintage kleden die ze persoonlijk in Iran kopen, refurbishen en met veel kennis en passie in hun woonwinkel in Eindhoven verkopen.

Door: Monique van Empel

 

Lebesque in Eindhoven is een familiebedrijf dat al generaties bekend staat om haar bijzondere kleden, meubels en verlich- ting. Ze mogen zelfs het predikaat Hofleverancier voeren. Thymo Lebesque (32) is de vierde generatie en brengt inmid- dels het grootste deel van zijn leven door in Iran. Hij volgt hiermee letterlijk in de voetsporen van zijn overgrootvader en met name zijn opa die in de jaren ’50 en ’60 een van de grootste handelaren was in klassieke perzen. ‘Mijn opa had dat goed gezien: de handgeknoopte kleden uit Iran zíjn een klasse apart. In die tijd was er niemand die rechtstreeks in Iran inkocht en ook niemand die er zoveel verstand van had. Kleden zitten echt in ons bloed. Ik ben ook bijna letterlijk op die kleden grootgebracht. En – mark my words: vintage per- zen komen keihard terug! Niet als kitsch, maar kunst!’

‘Vintage is trend’

Thymo Lebesque vertelt enthousiast verder. ‘Vintage is trend. En Lebesque is, voor zover ik weet, ook nu nog steeds de enige winkel die rechtstreeks kleden koopt in Iran, zo dicht mogelijk bij de bron. Dan moet je natuurlijk wel de kennis in huis hebben om te weten wat je ziet. Gelukkig pik ik makke- lijk talen op en sprak ik na enkele maanden al vloeiend Farsi. Dat helpt enorm. Inmiddels kan ik kleden lezen. Dat wil zeg- gen dat ik een kleed goed kan dateren, de patronen kan dui- den, zien van wat voor soort frame het komt, of het kleed bijvoorbeeld uit het zuiden – zoals een Kerman – of noord- westen van Iran komt – bijvoorbeeld een Tabriz -, of het een stads- of nomadenkleed is. In Iran zijn honderden tribes, met allemaal een eigen manier van weven en knopen.’

Thymo Lebesque op een zeer bijzonder medaillon-karpet van grootmeester Mehdiei; gemaakt van kurkwol en zijde, met ruim 1 miljoen knopen per vierkante meter.

 

Een van de vele werkplaatsen.

 

 

1,2 miljoen knopen per vierkante meter

Vol enthousiasme vertelt Thymo verder. ‘Nomaden houden schapen en werken dus met wol. Ze weven doorgaans op horizontale, inklapbare weefgetouwen en weven alles uit hun hoofd. Vandaar dat deze kleden vaak niet helemaal symmetrisch zijn. Bij stadse kleden wordt veelal katoen voor de ketting gebruikt en wordt ook geknoopt met het duurde- re zijde. Daarbij is het weefproces van stadskleden opge- deeld in honderden stukjes. Voor alles is wel een specialist. De wolspecialist levert de ongeverfde wol, de kleurspecialist verft de wol, iemand spant het weefgetouw op en de wevers volgen tenslotte het ontwerp van de grootmeesters. Dat zijn topkleden, met een gemiddelde dichtheid van 250.000 kno- pen per vierkante meter tot uitschieters met maar liefst 1,2 miljoen knopen per vierkante meter. In zo’n kleed gaat dus vijf keer zoveel materiaal zitten en het duurt ook vijf keer zo lang om zo’n kleed te maken. Prachtig natuurlijk, maar waarom zou je een nieuw kleed laten maken terwijl er nog zoveel ‘oude’ zijn?’

 

 

 

Refurbishen

‘Precies’, vult Marcel Lebesque aan, ‘maar je moet dan wél weten wat je met zo’n kleed gaat doen. Veel van die oude kleden zijn verkleurd of hebben lig- of slijtplekken, soms zelfs gaten. Nederlanders houden weliswaar van vintage, maar willen geen kapotte kleden. Refurbishen betekent dat we de kleden in Iran door experts laten repareren. Ze worden ge- patched, opnieuw ingeknoopt, vaak opnieuw geverfd of juist ontkleurd, zodat de kleuren minder heftig zijn. Door middel van scheren of branden kunnen we een hoog-laag structuur in de kleden brengen of bepaalde patronen accentueren. De randen worden opnieuw afgewerkt en uiteraard worden alle kleden gewassen. En dán heb je een kleed waar Nederlan- ders weg van zijn. Mét een uniek verhaal.’

 

‘Kleden zitten in ons bloed’

‘Om te doen wat wij doen, moet je wel een beetje gek zijn’, gaat Thymo verder. ‘Je moet veel kijken, veel praten, veel luisteren. Alleen dan leer je iets. Wij trekken het hele land door, op zoek naar pareltjes. Dat is heel wat anders dan een winkelier die pakweg drie inkoopdata per jaar heeft en zijn winkel vult met kleden van beurzen in Frank- furt of Nieuwegein.’

 

 

Lebesque Eindhoven

De showroom van Lebesque onderscheidt zich door verfijndheid en veelzijdigheid. Alles is tot in detail ge- styled; met de juiste lampen, kussentjes én kleden natuurlijk. Het merendeel van de zitmeubelen, eetta- fels, stoelen en lifestyle producten zijn van het Belgi- sche PassePartout. In de stalenkamer hangen hon- derden gordijn- en meubelstoffen van onder meer Pierre Frey, Casal, Dedar, Designers Guild en Kobe, behang is er van onder meer Elitis en Arte. Lebesque doet ook projecten; van Eindhoven tot Parijs, van Monaco tot Beiroet.

 

Lebesque Eindhoven heeft altijd zo’n 150 gerefurbishte Iraanse kleden op voorraad.

 

 

Lebesque heeft altijd zo’n 150 Iraanse kleden in de winkel. Allemaal anders, handgeknoopt door vakmensen en persoonlijk ingekocht, zo dicht mogelijk bij de bron. Mar- cel Lebesque: ’Hierdoor kunnen wij hele goede prijzen aanbieden. Zelfs de vintage kleden van de Ikea zijn duur- der dan die van ons. Daarbij biedt Lebesque een topser- vice: wij komen met de kleden bij onze klanten thuis om ze daar te kunnen beoordelen qua kleur, lichtinval, maat en dergelijke. Ze krijgen de kleden enkele dagen op proef.’

Thymo besluit: ‘Ook voor onze B2B-afnemers is het be- langrijk om met betere prijzen en persoonlijke service het verschil te kunnen maken. Voor B2B opdrachten werken we samen met zusterbedrijf Right Rugs. Daarbinnen le- veren we ook white en private label tapijten. De focus ligt op goede marges en snelle levertijden; ook drop-ship- ment is mogelijk.’

 www.lebesque.com

 

Thymo (l) en Marcel Lebesque op inkoop in Iran.

 

 

Copyright
© 2022/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Mobilia.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Mobilia, editie september 2022. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.