Feest in Leeuwarden: de meest innovatieve gordijnenfabriek van Nederland, bekend van het merk A House of Happiness, is vanaf vandaag officieel B Corp-gecertificeerd. Daarmee is het bedrijf de eerste gordijnen fabrikant in Europa en het 5e bedrijf in Friesland die voldoet aan een van de strengste duurzaamheidsstandaarden ter wereld. Het bedrijf sluit zich aan bij een wereldwijde beweging van impact gedreven merken zoals Auping, Tony’s Chocolonely, Mr. Marvis en Stella Maris.

Het is de bekroning op een reis die ruim twaalf jaar geleden begon. Waar de branche ooit vooral op volume draaide, koos algemeen directeur Johanna Jorritsma vanaf haar aantreden voor een radicale koerswijziging.

“Ik wilde mooie gordijnen maken die bijdragen aan een schonere wereld, met zo min mogelijk nieuwe materialen. Maar duurzame stoffen waren destijds totaal niet populair; gerecyclede varianten werden zelfs ‘stinkstoffen’ genoemd. Daarom stelden we onze leveranciers voor de keuze: óf jullie gaan mee, óf we stoppen de samenwerking. Ze waren geschokt en noemden het onmogelijk, maar wij hielden voet bij stuk”.

Deze koers leidde tot een nieuwe generatie gordijnstoffen met een aanzienlijk lagere milieu-impact én een transparant verhaal naar consumenten en retailers. Royal Vriesco registreert bijvoorbeeld precies hoeveel PET-flessen worden gebruikt per meter stof.

De focus op duurzame innovatie resulteerde in meerdere primeurs, waaronder de bekende “groene haak” die in één oogopslag laat zien welke stoffen duurzaam zijn.

Daarnaast speelt productontwikkeling een sleutelrol. Veel verduisterende gordijnstoffen bevatten nog altijd PFAS-coatings, die schadelijk zijn voor milieu en je eigen gezondheid. Royal Vriesco ontwikkelde daarom Mosaic, een 100% verduisterende stof op basis van een slimme vierlaags weving, volledig zonder coating.

“Het is een echte doorbraak die we zelf hebben ontwikkeld en in de markt hebben gezet,” zegt Ellen à Nijeholt-Dijkstra, inkoper en productontwikkelaar. “Consumenten willen verduistering, maar niet ten koste van hun gezondheid of het milieu. Mosaic bewijst dat dat niet hoeft.”

De verduurzaming zit niet alleen in de stoffen, maar in het hele bedrijf, onder andere:

  • Het pand in Leeuwarden is vrijwel volledig energieneutraal.
  • Alle verlichting is vervangen door LED.
  • Het volledige wagenpark is al jaren elektrisch

Daarnaast loopt Royal Vriesco voorop in circulaire gordijnen. Zo introduceerde het bedrijf als eerste in de markt een statiegeldsysteem voor gordijnhoezen en hangers, waardoor inmiddels meer dan 90% wordt hergebruikt.

Met het programma Curtain Return krijgen oude gordijnen een tweede leven als circulaire gordijnen, kussenvulling of akoestische isolatie. Dat laatste wordt al in de praktijk toegepast: de gevel van de fabriek wordt momenteel geïsoleerd met materiaal dat voor 50% bestaat uit oude gordijnen en snijafval.

Het wereldwijde B Corp-netwerk beoordeelt bedrijven op milieu-impact, werkomstandigheden, maatschappelijke waarde en transparantie. De eisen behoren tot de strengste ter wereld.

“Voor ons is B Corp geen marketinglabel, maar een bevestiging van wie we al zijn,” zegt Jorritsma. “Het verplicht ons om verantwoordelijkheid te blijven nemen, precies zoals we dat al meer dan honderd jaar doen: bijdragen aan thuisgeluk zonder de planeet te schaden.”