Interior designers zijn planners, ambachtslieden, consultants en designers tegelijk. Velen van hen werken alleen of in kleine teams onder hoge tijdsdruk met een duidelijk doel: ruimten ontwerpen die harmonieus zijn tot in het kleinste detail. Daarom is het extra belangrijk dat er een aanbod is van producten dat bijdraagt aan de wens naar een holistisch interieur. Heimtextil 2026, van 13 tot en met 16 januari in Frankfurt, heeft exact dat aanbod: nieuw ingedeelde hallen waardoor vergelijken van producten nog eenvoudiger wordt, wat ook tijd bespaart, en volop inspiratie biedt voor zij die dit moeten vertalen naar een interieur.
In de hallen 3.0, 3.1 en 4.0 van het beurscomplex in Frankfurt vinden interior designers alles waar zij naar op zoek zijn, zo belooft de organisatie van Heimtextil 2026. Producten van hoog niveau die duidelijk getoond worden en gericht zijn op praktische toepassingen. Ruimten ontwerpen betekent denken in een holistische context en precies daarop is de nieuwe indeling van de hallen gebaseerd. Hoe wordt een textielproduct in een ruimte toegepast? Van behang tot raamdecoratie tot meubelstoffen en vloerbedekking. Door de nieuwe indeling zien designers in korte tijd alle elementen voor hun ontwerp bij elkaar staan. Zo wordt de beurs een handig stuk gereedschap voor de alledaagse praktijk, zo stelt men in Frankfurt.
De DecoTeam stand in hal 3.0 is een centrale ontmoetingsplek voor de branche. Met als motto Happy Up Your Home laten merken zoals Alfred Apelt, Erfal, Höpke Möbelstoffe, Infloor-Girloon, Karl F. Buchheister, MHZ Hachtel en Paulig Teppichweberei oplossingen zien voor een holistisch interieur. Op woensdag 14 januari zal de focus helemaal zijn op designers met een lezing onder de titel “Design to be happy – International Interior Trends” door Corinna Kretschmar-Joehnk, gevolgd door een korte AI workshop met Axel Ligowski. Hij zal laten zien hoe AI designers bij hun ontwerpen kan assisteren. De Design Lounge staat naast de DecoTeam stand en laat als merken bijvoorbeeld zien: Brink & Campmann met de topmerken Harlequin, Morris & Co, Ted Baker en Wedgwood Home, plus Designers Guild met de exclusieve merken Christian Lacroix en Ralph Lauren met hun nieuwste collecties. Daarnaast staan er ook exposanten zoals Haro Carpets, Kadeco Sun Protection Systems, Kobe Fabrics, Otto Golze en Somfy. Ook aanwezig: Stoeckel & Grimmler met de merken JOOP! Living, Schöner Wohnen en Esprit home, de behang fabrikant Hembus, Theo Keller / Theko met als merken Sansibar Sylt, Tom Tailor en Natur Pur plus Tisca, en Unland met het merk Pierre Cardin.
“Iedereen die ruimten met textiel ontwerpt als dagelijks werk heeft behoefte aan snel kunnen rondkijken in plaats van urenlang zoeken. Het indrukwekkende aantal exposanten en merken tijdens Heimtextil 2026 geeft aan ontwerpers snel toegang aan geschikte materialen en betrouwbare partners plus inspiratie voor designs. Alles op dezelfde plek, zo ingericht en opgesteld op een manier die past bij de wijze van werken van designers. Ik ben vooral verheugd dat DecoTeam en de Deco Lounge zo’n verscheidenheid aan merken tonen, dit is een unieke mix van inspiratie, design en kwaliteit. Iedereen die Heimtextil 2026 gaat bezoeken moet zeker komen kijken”, zo zegt Bettina Bär, Directeur Heimtextil.
In de hallen 3.1 en 4.0 is kwaliteit de rode draad door het getoonde assortiment. Daar staan aansprekende merken in zonwering, decoratieve en meubelstoffen, ook in kunst- en echt leer, zoals Dickson Constant met Sunbrella, Edmund Bell, Manuel Revert en Nova Tapiceria, Vanelli Tekstil en Vescom Velvets. De Fibres & Yarns afdeling heeft aanbieders zoals Angles Textil, Filtrading, Hoftex Färberei, Ilcat, Indorama Ventures Fibers, Korteks Mensucat, Tintoria Sala en Torcitura Lei Tsu met innovatieve materialen en oplossingen voor de textiel productieketen.
Heimtextil 2026 is van 13 tot en met 16 januari in Frankfurt.

